بازار کهگیلویه و بویراحمد چگونه به آرامش رسید؟/ تامین امنیت غذایی مردم از ارائه کارت ملی تا وفور کالا

به گزارش افق دنا: بعد از اجرای قانون انتزاع و ایجاد فرماندهی واحد در زنجیره تامین کالاهای اساسی، قرارگاه‌های امنیت غذایی در استان‌ها تشکیل شد و به صورت روزانه و شبانه‌روزی بازار را رصد و تصمیمات لازم در خصوص تنظیم بازار محصولات کشاورزی اتخاذ می‌شد.

در استان کهگیلویه و بویراحمد هم این قرارگاه به فرماندهی سید علی معتمدی‌پور تشکیل و تاکنون در انجام ماموریت‌های خود، موفق عمل کرده است.

در کنار رسالت‌های مهم قرارگاه امنیت غذایی، تامین و توزیع کالاهای اساسی در ایام پایانی سال و ایام نوروز اهمیت دوچندانی داشت.

تشکیل جلسات مستمر قرارگاه موجب شد تا با اشراف بر بازار، تصمیمات خوب و به موقعی گرفته شود و نتیجه آن موفقیت جهاد کشاورزی در ایستگاه پنجم نوروزی باشد.

یادمان نرفته است که در نوروز سال قبل کالاهای اساسی با ارائه کارت ملی به مردم تحویل داده می‌شد و بازار ملتهب و دغدغه شهروندان تامین مایحتاجشان بود اما هم‌اینک اوضاع فرق کرده است.

ذخایر کالاهای اساسی در انبارها و سردخانه‌ها بسیار مطمئن هستند و نیازهای روزانه و ماهیانه و حتی سالیانه مردم به اندازه کافی ذخیره هستند.

آمار توزیع کالاهای اساسی در بین مردم افزایش چشمگیری داشته و از سوی دیگر جلوی انحراف و احتکار و حفره‌های توزیع تا حد زیادی گرفته شد و کالاها به نقطه هدف می‌رسند.

برای اولین بار سازمان جهاد کشاورزی، توزیع کالاهای اساسی را از نقاط محروم و روستاها و بخش‌ها آغاز کرد تا نه تنها شاهد التهاب و تنش و نگرانی از بابت تامین کالاهای اساسی نباشد بلکه شاهد وفور نعمت و خداحافظی با صف‌های طولانی و ازدحام‌ها باشیم.

توزیع اینترنتی در این دوره آغاز شد و با وجود پیش بینی‌ها در شکست این طرح اما با موفقیت انجام شد و در شروع میزان قابل توجهی از کالاهای ضروری به صورت هوشمند درب خانه‌های مردم به آنها تحویل داده شد.

این موفقیت در کنترل و مدیریت بازار در حالی است که در بسیاری از نقاط مختلف جهان به دلایل متعددی از جمله جنگ و بحران، تامین غذا و خوراک شهروندان به یک دغدغه مهم تبدیل شده اما در ایران با وجود تحریم‌های ظالمانه، با یک مدیریت مدبرانه امنیت غذایی مردم به خوبی تامین شده و جای هیچ نگرانی نیست.

در کهگیلویه و بویراحمد که بیشتر یک استان مصرفی است و در بسیاری از کالاها تولیداتش به اندازه نیازش نیست، مدیریت بازار کاری به مراتب دشوارتر بود اما این مهم حاصل شد و به گواه بسیاری از مقامات ارشد از جمله استاندار کهگیلویه و بویراحمد، سازمان جهاد کشاورزی در تنظیم بازار محصولات کشاورزی نمره قبولی گرفت.

در برنج و شکر هیچ تنشی نداشتیم، میوه شب عید هم در کمیت و هم کیفیت راضی‌کننده بود، روغن همواره به اندازه کافی در بازار وجود داشت و در بحث مرغ، فقط در روز اول فروردین به علت تعطیلی اجباری دوتا از کشتارگاه‌ها، دچار تنش و کمبود شدیم که البته آن هم با تزریق مرغ منجمد تا حد زیادی جبران شد.

مثل همیشه دلالان و سودجویان با ایجاد شایعه و التهاب به دنبال خواسته‌های خودشان بودند و برخی از شهروندان در نقاط مختلف استان با اعتماد به این شایعات و التهاب‌ها، اقدام به خرید مایحتاج خود بیش از نیازشان کردند و این موضوع در کنار ورود بی‌سابقه گردشگران و مهمانان نوروزی عملا مدیریت بازار را به ویژه در گوشت مرغ دشوار کرده بود اما تا این لحظه جهاد کشاورزی به خوبی از پس بازار برآمد.

دو کشتارگاه مرغ به فعالیت مشغول شدند و بازار مرغ نه تنها کمبودی نداشت بلکه مرغ در بازار به وفور وجود دارد و ذخیره مطمئن مرغ منجمد هم موجب شده که نگرانی در این زمینه نباشد.

نکته دیگری که بازار کالاهای اساسی را امسال متفاوت از هر سال کرد، توزیع در مناطق محروم و روستاها بود به طوری‌که کالاهای اساسی و میوه شب عید تا دل روستاها با نظارت موثر توزیع شد و شاهد رضایت نسبی مردم دست کم در کمیت کالاها هستیم.

نکته دیگر، پایین بودن قیمت کالاهای اساسی در استان کهگیلویه و بویراحمد به نسبت دیگر استان‌ها است و گزارشات میدانی نشان می‌دهد که در عمده کالاهای اساسی به ویژه گوشت قرمز و مرغ، قیمت‌ها در این استان مناسب‌تر است.

سید علی معتمدی‌پور، در همین زمینه در جمع خبرنگاران گفت: بازار کالاهای اساسی و محصولات کشاورزی در کهگیلویه و بویراحمد به بهترین نحو ممکن مدیریت شد و هر جا احساس شود کمبود کالایی در بازار وجود دارد با تزریق آن کالا به بازار جلوی التهابات را می‌گیریم.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد افزود: در همه کالاهای اساسی شاهد وفور نعمت هستیم و حتی در محصولی مثل سیب زمینی که افزایش قیمت داشته از سوی میدان میوه تره‌بار به اندازه کافی و با قیمت ۹ هزار و ۵۰۰ تومان در بسیاری از نقاط استان توزیع شده و این آمادگی را داریم که هرجا نیاز باشد ارسال کنیم.

وی با اشاره به تقاضای بالا در گوشت مرغ گرم، گفت: در حال حاضر همه کشتارگاه‌های استان فعال هستند و اگر هم کشتارگاهی در مقطعی تعطیل باشد رایزنی لازم برای مدیریت بازار مرغ انجام می‌شود و جای نگرانی نیست.

معتمدی‌پور، با قدردانی از همتایش در استان فارس، افزود: تولیدات مرغ در کهگیلویه و بویراحمد به اندازه نیاز آن نیست و این کمبودها از استان فارس جبران می‌شود.

وی یادآور شد: با وجود این محدودیت‌ها، هیچ شهرستانی در استان کهگیلویه و بویراحمد در هیچ مقطعی با کمبود مرغ مواجه نبودند.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد، ادامه داد: بازار محصولات اساسی در تولید و تامین به خوبی مدیریت شد و در بحث نظارت با همکاری بسیج اصناف و تعزیرات در تلاش هستیم تا جلوی انحرافات، احتکار و گران‌فروشی گرفته شود و این آرامش بازار مستمر و نهادینه شود.

معتمدی‌پور بیان کرد: در میوه شب عید هم علاوه بر توزیع و پراکنش مطلوب در نقاط مختلف استان و همچنین قیمت مناسب، به گزارش بازرسان از باکیفیت‌ترین میوه‌ها در بین سایر استان‌ها است و از آنجا که بخش عمده‌ای از مردم سبد میوه خود را با میوه‌های شب عید تامین می‌کنند، این موجب تعدیل و کاهش قیمت‌ انواع میوه در بازار شده است.

معتمدی‌پور با قدردانی از همه همکارانش در واحدهای مختلف و ادارات تابعه به موضوع همکاری و همراهی مردم اشاره کرد و یادآور شد: همه کالاهای اساسی به اندازه نیاز ذخیره شدند و جای هیچ نگرانی نیست لذا انتظار می‌رود شهروندان به اندازه نیازشان خرید کنند و مطمئن باشند خادمان آن‌ها در حوزه تنظیم بازار جهاد کشاورزی با تمام توان پای کار هستند.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد همچنین از اتخاذ تدابیر لازم برای مدیریت مناسب بازار در ماه مبارک رمضان و موج دوم سفرها خبر داد.

منبع: Fars

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *