برجام مائده آسمانی نیست/کسانی که بفکر برجام های دیگرند به فکر خدمت مردم نیستند!!

به گزارش حرف مردم از یاسوج، صادق خرازی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج در جمع دانشجویان به مناسبت سالروز ۱۳ آبان و تسخیر لانه جاسوسی آمریکا توسط دانشجویان پیرو خط امام سخنرانی و به سوالات دانشجویان پیرامون مسائل سیاسی روز پاسخ داد.

تسخیر سفارت آمریکا در ایران و تحلیلها که پیرامون آن وجود دارد چیستی و چرایی  آن را باید در تاریخ جستجو کرد اگر در بستر زمان بخواهیم تحلیل کنیم ساعت‌ها نیازمند تحقیق و تفحص هستیم نمی توان به راحتی گفت چرا اینگونه شد و چرا آنگونه نشد! نیازمند این هستیم که مورخین و سیاستمدارها بدون حب و بغضها این موضوع امنیت ملی را ارزیابی کنند. نمی توان از این حادثه بزرگ بگذریم که تاثیر در استقبال و حیات سیاسی نظام جمهوری اسلامی داشت، سفارت ایالات متحده در ایران قرارگاه سرکوب شده بود، همان مسائل که در مورد مصدق رخ داد همان میخواهد در مورد جمهوری اسلامی رخ دهد.

اشغال سفارت آمریکا برای یک عده قدرت آورد هر گوشه از این حادثه را بنگریم نیازمند تحلیل خواهد بود، هنوز اسناد و مدارک به صورت محرمانه باقی است چه کسانی به دنبال سند سازی علیه رهبری امروزی بودند؟

مهمتر از سفارت آمریکا نکته ای مهم است این است که این واقعه خوشایند و تلخ در ثبات و حیات جمهوری اسلامی تاثیرات زیادی داشت در جهانی زندگی می کنیم که قدرت و ثبات مهمترین رکن آن است انسانی که در نیویورک و پاریس هستند بحران امنیتشان مهمترین دغدغه آنهاست، می توان از دریچه های مختلف واقعه سفارت را تحلیل کرد آنچه برای ما مهم است اندازه گیری نتیجه آن در امروز هست،امروز باید افتخار کرد که کشوری داریم که مظهر امنیت است، پیرامون خودمان را بنگریم ببینیم چه خبر است در منطقه؟ برخی می گویند چرا خود را با کشورهایی منطقه مقایسه می کنیم کشورهایی بزرگ دنیا را هم ببینید.

از درون اصلاحات عقلانی تراوش می کند و چنین عقلانی می تواند امنیت را برای ما به ارمغان می آورد، اصلاحات مفهوم امنیت ملی استقلال و آزادی را با صدایی بلند فریاد می کند.

محال است یک کشور ادعایی پیشرفت و شعار پیشرفت را داشته باشد ولی با مفاهیم مردم سالاری بیگانه باشد نمی توان از یک سو منادی پیشرفت کشور بود و از یک سو استبداد را بر مردم انداخت.

در ادامه این سخنرانی سوالاتی از سوی دانشجویان به خرازی شد که در امه پاسخ ش در درباره این سوالات می بینیم.

 

سوالات

قرارداد برجام تا لحظه امضا محرمانه بوده برای ما؟ چرا وعده های روحانی محقق نشد، چرا تحریمها تاکنون برداشته نشده؟ نتیجه برجام را دیدیم آیا صلاح است برجام های بعدی را ببینیم؟

پاسخ:

گفتید قراردادهایی محرمانه بسته می شود و مردم ما نامحرمند، در نرم متعارف گفتگوها حتی آمریکاییها و اروپاییها در مذاکرات خود طبقه بندی را رعایت می کنند، این اقدام در همه ادوار جمهوری اسلامی در بخشهایی از مذاکره طبقه بندی را رعایت می کردند، خطوط قرمزی را رهبری تعیین کردند در زمان احمدی نژاد دیپلمات‌ها باید در این سقف و کف کار را پیش ببرند، چیزی نیست که امضا شود و قبل از آن مجوزش صادر نشود، نمونه ای را سراغ نداری که موضوعی را بدون مجوز و اجازه بروند و مطرح بکنند، من به عنوان صادق خرازی دیپلمات تر از مقام معظم رهبری را نمی شناسم، با تمام چارچوبهای حقوقی مواضعی را مطرح می کنند، اشتباه است اگر کسی تصور کند موضوع برجام مائده آسمانی است ، ما مثل قطعنامه ۵۹۸ چاره ای جز این نداشتیم، شجاعت عقب نشینی لازمه فرماندهی است نامش قهرمان‌ها نشان از پتانسیل بالای نظام هست، برجام تمام نشده و کسی نمی تواند از برجام مائده آسمانی درست کند کسی نمی تواند برجام های دیگری را بخواهد مطرح کند این اصلا شایسته تاریخ و نظام ما است در تاریخ هزار ساله ایران کی ایران چنین قدرتی در خاورمیانه داشت، با این قدرت مطلقه اس که داریم در منطقه حرف اول را می زنیم، شب گذشته سردار سلیمانی که جانم فدایش شود مهمان من بود موضوعاتی که از منطقه مطرح می کرد موضوعات مهم بود، حزب الله ۳ سال پیش خواست میشل عون رییس جمهور ما شود تمام قدرت‌هایی جهانی نگذاشتن و سراغ سمیر جعجع رفتند دیدیم که بالاخره میشل عون رای آورد و آن به خاطر این هست که ثبات رای در اختیار حزب الله هست، حزب الله در مناطق مسیحی نشین به مراتب محبوبتر از سایر مناطق هست، برجام در مقطع اتفاق افتاد که هفت قطعنامه بین المللی داشتیم، پول دلارهای ما را نمی دادند، کشور با چنین موضوعاتی روبرو بود اکثر پروژه های کشور تعطیل بود به علت نبودن پول، روحانی از خودش نرفت مذاکره کند، مجموعه جلسات مختلف که در داخل داشت.

مذاکره یک پروسه هست نه پروژه و نیاز به زمان دارد، دغدغه های  رهبری کاملا درست هست، رهبری آنقدر هوشمند هست که بیشترین وقت خود را در مورد منافع ملی صرف می کند، کسانی که میخواهند از برجام برجام های دیگر بسازند خدمت گذار مردم نشستند برجام یکی بود آن هم در مورد مسائل هسته ای، هرکسی بخواهد رهبری را به نفع خود هزینه بکند خدمت نکرده باید هوشمند باشیم ببینیم کشور ما در کجایی دنیا ایستاده نقشه بزرگ خاورمیانه و نقشه خاورمیانه اسرائیل هنوز بالای سر ما به عنوان شمشیر نگه داشته اند این کارها به نام دموکراسی و حقوق بشر و آزادی، باید مراقب بود در جامعه به گونه ای عمل نکنیم که اقتدار و قدرت ملی آسیب ببیند اگر کسی کاری بکند که به امنیت ملی آسیب ببیند به خانواده خود خیانت کردیم.

داعش و جبهه النصره  مجروح می شود در بیمارستانها اسرائیل تیمار می شود باید دست یکایک آنهایی که امنیت را بوجود آوردند مانند سپاه و بسیج را بوسید به عنوان یک اصلاح طلب این را می گوییم حوادثی که این مردم تجربه کردند آن هم در آن دوران سخت گذشته است قدر نعمت بسیج و نیروهایی امنیتی را باید بدانیم.

دفاع مقدس و سایر مسائل که می شود می گویند جوانها موقع قدرت که می شود پیران خردمند، زیبنده کشور نیست که شخصی ۳۰ سال وزیر باشد دولت در این زمینه کاستی دارد دولت در این زمینه میتوانید بهتر عمل کند.

سوال: شرط لازم برای انتخاب رییس جمهور فعلی ارایه کردن یک کارنامه خوب هست نتایج برجام چه شد وعده های رییس جمهور چه شد؟

پاسخ: در مورد کارنامه دولت باید پیش داوری نکنیم و ببینیم روحانی در ابعاد مختلف جامعه چه آماری را می تواند بدهد و امیدوارم که آمارهایی قابل قبولی بدهد.

سوال: چون ما ایرانی ها منطق و گفتگو بلد بودیم مرگها نمی گفتیم و سفارت ها اشغال نمی کردیم آیا اشتباه تسخیر لانه جاسوسی قابل اصلاح هست؟

پاسخ: در مورد اشغال سفارت ها ماهیت سفارت آمریکا جدای از ماهیت سفارت انگلیس و عربستان بود و یک جریان مشکوک بود ضرباتی هم نظام خورد رهبری هم مخالف بود، ماهیت سفارت آمریکا کاملا متفاوت بود، چند سال پیش موضع نادانی ای در مورد اشغال سفارت آمریکا کردمحروم رفقایش ما که از دیوار سفارت رفته بودند بالا هرچه دلشان خواست به من گفتند.

سوال: از برجام چه سودی نصیب ما شد?

پاسخ: اینکه برجام نافرجام هست قبول ندارم به برجام انتقاد دارم اما نه اینگونه، درون دولت نیستم اما نقدهایی به دولت دارم باید شرایط را جاری مهیا کرد که فساد و فحشا از کشور برود تا زمانی که آزادی بیان محدود شود قدرت کلام از مبارزه با استبداد گرفته می شود برخی از دوستان اصلاح طلب ما از مستبد هم مستبدترند برخی از آنها اجازه حرف زدن به هیچ کس را نمی دهند، به جای اینکه مرگ را نثار دشمنان خود بکنیم نه نثار خودمان.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *