آئین رونمایی از ۶ عنوان کتاب حوزه دفاع مقدس در یاسوج برگزار شد

به گزارش افق دنا؛ مسئول اسناد و کتابخانه بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس کهگیلویه وبویراحمد در این آیین با بیان اینکه چاپ کتاب در حوزه‌ی تاریخ شفاهی، کمک می‌کند تا مخاطبان درک صحیحی از گذشته داشته باشند، گفت: با چاپ کتاب میتوان گامی در جهت انتقال فرهنگ و ارزش‌های دفاع مقدس به جامعه و نسل جوان برداشت.

سهراب رجایی‌نژاد، تاریخ شفاهی را یک روش تحقیق با ارزش، در حوزه جمع آوری و مستند سازی اطلاعات شفاهی دانست و عنوان کرد: ثبت خاطرات افراد، با توجه به نقشی که در زمان وقوع رویداد داشته‌اند، روشی علمی است که می‌تواند چگونگی انجام یک واقعه را از جنبه‌ها مختلف برای مخاطب بیان و روایت کند.

وی با اشاره به اینکه در این روش، خاطرات هر شخص، بدون واسطه، از زبان خود شخص، بیان و ثبت می‌شود، یادآور شد: تفاوتی که این شیوه نگارش با خاطره نویسی و داستان دارد این است که در خاطره نویسی، ممکن است روایت و خاطرات، با واسطه از دیگران نقل شوند، ولی در تاریخ شفاهی، هر فرد، آنچه از واقعه و رویداد دیده را عیناً بیان و بدون هیچ دخل و تصرفی ثبت و ضبط می‌شود.

مسئول اسناد و کتابخانه بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس کهگیلویه وبویراحمد در آئین رونمایی ۶ عنوان کتاب دفاع مقدس عنوان کرد: کتاب‌های تاریخ شفاهی، داده‌های ارزشمند تاریخی هستند

رجایی‌نژاد، کتاب‌های تاریخ شفاهی را اسناد مکتوبی برشمرد که می‌توانند به عنوان داده‌های ارزشمند تاریخی در ساخت فیلم ومستند، نوشتن رمان، تولید محتواهای دیجیتال و… مورد استفاده و استناد قرار گیرند.

وی در پاسخ به این سوال که چقدر می‌توان به محتوای تاریخی این کتاب‌ها اسناد کرد که منطبق بر واقعیات هستند، عنوان کرد: قبل از چاپ هر کتاب تاریخ شفاهی، شورای نظارت بنیادحفظ آثار استان که متشکل از نویسندگان استان، پیشکوتان حوزه دفاع مقدس و چند تن از همرزمان روای کتاب هستند، محتوای کتاب را بررسی و راستی آزمایی می‌کنند.

مسئول اسناد و کتابخانه بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس کهگیلویه وبویراحمد افزود: تلاش ما بر این است که این کتاب‌ها بدون تحریف و به عنوان یک مستند واقعی از تاریخ، چاپ و نشر شوند و برای اینکه این امر محقق شود، نیاز است که هر چه سریعتر نسبت به ثبت خاطرات رزمندگان و یادگاران هشت سال دفاع مقدس، اقدام شود؛ چرا که گذشت زمان و کهولت سن، ممکن است این خاطرات را دچار خدشه و تحریف کند.

وی با اشاره به اینکه هشت سال دفاع مقدس در تاریخ انقلاب اسلامی، نقطه عطفی است که باید پاس داشته شود، اظهار کرد: این کتاب‌ها نه تنها روایتگر روزهای جنگ هستند؛ بلکه آداب و رسوم و فرهنگ هر منطقه را در آن سال‌ها نشان می‌دهند و به نسل آینده منتقل می‌کنند.

رجایی‌نژاد با بیان اینکه کتاب‌های تاریخ شفاهی، طی ۲_۳ سال گذشته جایگاه ویژه‌ای در ثبت فرهنگ و خاطرات دفاع مقدس پیدا کرده است، بیان کرد: تا قبل از سال ۱۳۹۸ ، تنها دو یا سه عنوان کتاب تاریخ شفاهی در استان کهگیلویه و بویراحمد چاپ شده بود، ولی در دو سه سال اخیر، بیست عنوان کتاب تاریخ شفاهی، تدوین و چاپ شده است.

وی در ادامه در خصوص کتاب‌های رونمایی شده، عنوان کرد: مصاحبه کتاب‌های”آتش رزم”، ” از بشار تا اروند” و ” من یک مربی‌ام” که خاطرات سه تن از رزمندگان دوران دفاع مقدس را روایت می‌کنند، توسط “محمود مهمانواز” در سال گذشته ضبط شد و کار تدوین و ویراستاری آنها به تربیت توسط “مهناز جلالی”، “فاطمه رشیدی” و “سید حسین یادگار‌نژاد” انجام شده است.

وی افزود: مصاحبه و تدوین کتاب” شب‌های پرالتهاب” توسط “برزو ویسی‌نژاد” و کتاب “همراه با کاروان عشق” نیز توسط سید حسین یادگار نژاد” انجام شده است.

از دیگر کتاب‌های رونمایی شده در این مراسم کتاب “گوهر دِه” بود که مصاحبه، تدوین و ویراستاری آن را “نسیم راوند” انجام داده‌ است.

مسئول اسناد و کتابخانه بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس کهگیلویه وبویراحمد گفت: برای سال جاری، چاپ و نشر ۱۲ عنوان کتاب تاریخ شفاهی، در دستور کار قرار دارد که کار مصاحبه با ۷ نفر از روایان این ۱۲ اثر، ۵۰ درصد انجام شده و ۶ اثر دیگر، نیز پیشرفتی حدود ۳۰ درصد دارد.

وی اظهار امیدواری کرد که تا هفته دفاع مقدس، مصاحبه، گردآوری و تدوین این ۱۲ عنوان کتاب به اتمام برسد و بتوان از آنها در این هفته، رونمایی کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *