از حرف تا عمل/تعطیلی ۲ ساله پروژه جمع آوری فاضلاب روستایی طولیان

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی افق دنا طولانی شدن پروژه های عمرانی یکی از مهمترین ضعفهای سیستماتیک موجود در صنعت عمران و آبادانی کلیه کشورهای جهان است ، زیرا علاوه بر صرف منابع مالی بیشتر به دلایلی همچون ایجاد تورم و افزایش قیمت ها ، عدم امکان بهره برداری از پروژه ها را در زمان مقرر به همراه دارد ، که با در نظر گرفتن این مسائل به نظر می رسد که شروع یک پروژه بدون پادار بودن آن و البته بدون وجود مدیریتی کارآمد ، اقتصادی و توجیه پذیر نیست.

قریب به ۲ سال از کلنگ زنی شبکه جمع‌آوری فاضلاب و تصفیه‌خانه روستایی در طولیان می گذرد اما نه تنها این طرح در دهه فجر سال ۹۹ به بهره برداری نرسید بلکه حالا عوارض ناشی از کنده کاری های این طرح چند سالی است بدل به معضل بزرگی برای مردم این روستا شده است.


با توجه به اینکه در ساخت منازل مسکونی جدید باید فاضلاب خانگی را طرح و اجرایی نمود، مردم مردد هستند که به شکل سنتی طرح فاضلاب خود را اجرا کنند یا به شبکه نا تمام فاضلاب امروزی متصل شوند.

این تصویر آغاز تخریب آسفالت خیابان های روستایی شد که قرار بود پایلوت تصفیه خانه در کهگیلویه باشد.

پروژه ای که حالا بدل به رویایی بیش نشده و نه تنها دغدغه‌های زیست محیطی ساکنان روستا را به حداقل نرسانده بلکه خود یک چالش برای فصل گرم و سرد مردم این روستا شده است.

این روزها شاید تنها کسانی که از بارش نعمت های الهی واهمه دارند مردم طولیان باشند که باید همانند گذشته آماده روبرو شدن با گل و لای حاصله از کنده کاری و چاله های بوجود آمده در خیابان هایشان باشند.

عزیز فیلی معاون سابق عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد در حاشیه کلنگ زنی این طرح اشاره داشت منابع مالی این تصفیه خانه و جمع‌اوری فاضلاب تأمین شده است!

وی همچنین گفته بود: بر اساس برنامه زمانبندی تعریف شده این طرح حداکثر تا دهه فجر سال ۹۹ به بهره‌برداری می‌رسد.

اما این سوال برای ذهن خواننده پیش می آید که چرا وجود تامین منابع مالی، با گذشت سه سال از تاریخ وعده داده شده برای بهره برداری از این طرح اقدامی صورت نگرفته؟

حالا با گذشت چند سال از عدم اجرای این طرح مردم،دهیاری و شورای اسلامی روستای طولیان در صدد پیگیری این پروژه و چرایی نیمه کار ماندن آن شده اند.

اعضای شورای این روستا در گفتگو با این پایگاه خبری گلایه شدیدی از عدم پاسخگویی مدیران مربوطه در خصوص این پروژه داشتند و تاکید داشتند حتی برای ترمیم دوباره اسفالت خیابان ها نیز کسی جوابگوی آنان نیست.

سید عابدین تقوی رئیس شورای اسلامی روستای طولیان اظهار داشت: در بهار ۱۳۹۹ پیمانکار اب و فاضلاب( شرکت تارا) جهت اجرای طرح فاضلاب روستای طولیان تمامی خیابان های اصلی و فرعی روستا را تخریب و پروژه را به صورت نیمه تمام رها کرده.

وی افزود: حال با توجه به شرایط سخت عبور و مرور در فصل زمستان و مشکلات عدیده ای که برای اهالی بوجود آمده اعتراض های مردم نسبت به این موضوع افزایش یافت و ما با توجه به اهم این موضوع از مسئولان مربوطه خواهشمندیم ترتیبی اتخاذ نمایند تا در اسرع وقت نسبت به ترمیم آسفالت خیابانها و معابر روستا اقدامی عاجل شود.

رئیس شورای طولیان در پایان صحبت های خود گفت: اگر اقدامی از سوی مسئولان صورت نگیرد ما مجبوریم این موضوع را از طریق مراجع قضایی پیش ببریم چرا که صبر مردم لبریز شده است و شورا و دهیاری روستا باید برای رفع این مشکل اقدامی انجام دهند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی افق دنا تصفیه پساب فاضلاب‌های روستایی در راستای حفاظت از محیط زیست و جلوگیری از آلودگی از مهمترین امور روستاهاست.

تأمین بهداشت عمومی، حفظ محیط زیست، بازیافت فاضلاب و استفاده از فاضلاب تصفیه شده در مصارف کشاورزی از مهمترین اهداف اجرای شبکه های جمع آوری فاضلاب است.

علاوه بر مزایای بالا با اجرای این طرح‌ها دغدغه‌های زیست محیطی ساکنان روستاها نیز به حداقل می رسد.

گفتنی است طولیان روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان کهگیلویه در استان کهگیلویه و بویراحمد، است. 

تصاویری از وضعیت حال خیابان های روستای طولیان را در زیر مشاهده می کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *