شوک بزرگ خودکشی ها در کهگیلویه و بویراحمد!/آیا اولویت بازی های سیاسی است یا حل مشکلات جوانان

باید از مسئولین استان مان پرسید آیا اولویت بازی های سیاسی است یا حل مشکلات جوانان؟!، آیا اگر فرزندانتان هم قربانی این بی تدبیری می شدند؛ باز هم سکوت می کردید؟چرا کهگیلویه و بویراحمد باوجود ظرفیت های عظیم باید از چنین مشکلاتی رنج ببرد!چه زمانی قرار است باورم کنیم که وضعیت بحرانی است!.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی افق دنا به نقل از صبح زاگرس؛ کهگیلویه وبویراحمد به نسبت جمعیت رتبه اول کشور را در تعداد خودکشی دارد، این جایگاه برای این استان نگران کننده است،هرچند خودکشی جز آن دسته از آسیب های اجتماعی است که به سختی می توان درباره آن موضع گرفت که از یک سو سخن گفتن درباره آن باعث لوث و عادی شدن موضوع درجامعه شده و از سوی دیگر سکوت درباره این پدیده باعث می شود افکارعمومی با رصد اخبار آن از منابع رسمی وغیر رسمی دچار نا امیدی شود.

رتبه نخست گچساران

اگرچه افزایش خودکشی جوانان گچسارانی این روزها خود حکایت تلخی دیگری دارد که در سایه بی توجهی مسئولان این شهرستان به امور جوانان شدت یافته که با همه این بی توجهی ها، حتی رتبه نخست خودکشی ها بر پیشانی این شهرستان هم ثبت شده است.

بنابراین افزایش خودکشی های اخیر در گچساران و به تبع کهگیلویه و بویراحمد و بازتاب این اخبار در فضای مجازی وشبکه های اجتماعی زنگ خطر را برای خانواده ها و مسئولان استان به صدا درآورده است؛ که باید با شناسایی عوامل وقوع آن برای پیشگیری اساسی و مسئولانه نیز گام برداشت.

هرچند در ده های گذشته خودکشی در کهگیلویه و بویراحمد یک امر مذموم به شمار می رفت و این پدیده تنها به صورت موردی در برخی خانواده ها که توان مقابله و پیشگیری به نحو مطلوب وجود نداشت، نیز اتفاق می افتاد اما هم اینک روند پایان دادن به زندگی در اوج جوانی در این استان شدت یافته و جوانان این دیار بنا به دلایل مختلف همچون بیکاری، اعتیاد، شکست عشقی، افسردگی، اختلافات خانوادگی و … به بن بست می رسند.

داغی بردل خانواده ها

اینروزها شنیدن خبر خودکشی نوجوانان و جوانان در رده های سنی ۱۶ تا ۳۰ سال در کهگیلویه و بویراحمد در حالی به یک اپیدمی تبدیل شده است که علاوه بر ایجاد فضای پژمردگی و ناامیدی در جامعه ، آثار زیانبار و مخربی را نیز برخانواده ها و افرادی که به نوعی تمام درب ها را بر روی خود بسته می پندارند، خواهد شد.

بنابراین خودکشی چندین جوان هم استانی در سال جاری، کهگیلویه و بویراحمد را در شوک بزرگی فرود برده که باید پرسید آیا با این روند بازهم باید در ماه های آینده نیز شاهد از دست دادن دختران و پسرانی که با طناب، اسلحه و قرص به زندگی خود پایان می دهند، باشیم؟!.

بیکاری جوانان

با این وجود بیکاری هزاران جوان تحصیلکرده جویای کار و نبود فرهنگ کار در کهگیلویه وبویراحمد نیز باعث شده است تا در کنار سایر تنگناها جوانان این استان شرایط سختی را در خانواده های پرجمعیت تجربه کنند و به دلیل آستانه تحمل کم و مقابله با مشکلات دست به اقدامات ناخوشایندی بزنند و اینگونه داغ بزرگی بر دل خانواده های خود بگذارند.

خواب زمستانه مسئولین!

بی توجهی مسئولان ملی و استانی به امور جوانان در تمامی حوزه ها در کهگیلویه و بویراحمد با وجود هشدارهای کارشناسان مبنی بر روند فزاینده خودکشی ها در این استان نیز مزید بر علت شده و متولیان امر با درک حقیقت خودکشی ها هرگز از خواب بیدار نمی شوند تا در این زمینه چاره ای اساسی بیاندیشند.

با این تفاسیر؛ “نجم الدین علیزاده”،مدرس دانشگاه و کارشناس مسائل اجتماعی در گفتگو با این پایگاه خبری تحلیلی در خصوص علل خودکشی ها در استان گفت:باید توجه داشت که بحث خودکشی در شهرستان گچساران می تواند خود تابع عوامل متعددی باشد ،در واقع بعضا می بینیم که خودکشی ها در بین قشر مرفه و هم در بین سایر افراد جامعه اتفاق افتاده است ،اگرچه سن های مختلفی از نوجوانان و جوانان را در برگرفته است.

آمار خودکشی ها

وی افزود:پس باید از چند منظر به این موضوع ورود کرد ، و نکته دیگر اینکه آماری که از خودکشی ها ارائه می شود گاها آمار صحیحی نیست و حتی برخی مواقع هم سراغ داریم که متاسفانه از یک خانواده ای دو نفر هم اقدام به خودکشی کرده اند.

علیزاده در ادامه تصریح کرد:نکته دیگر نیز عملکرد نهادها و سازمان هایی هستند که می توانند بر روند کاهشی خودکشی ها تاثیرگزار باشند،با این وجود عملکرد مطلوبی در تقابل با خودکشی ها در سطح استان مان را شاهد نبوده ایم، در واقع بهزیستی که عملا مهمترین نهاد مستقیم با این موضوع به شمار می رود و یا دیگر نهادهای متولی که عملا عملکرد قابل توجهی از آنها را نمی بینیم و برخی عملکردها مثل دوره های آموزشی که بعضا در کاهش خودکشی ها برگزار می شود،متاسفانه بیشتر اقداماتی شکلی و گزارش کاری هستند که نتیجه ای هم در برندارند.

علل و عوامل خودکشی ها

این کارشناس مسائل اجتماعی توضیح داد:درحالی که به نظر می رسد کارهای زیربنایی و اصولی باید درجامعه شکل بگیرد که کمتر شاهد آنها هم بوده ایم،بنابراین تحلیل های مختلفی از لحاظ جامعه شناسی و روانشناسی درباره علل و عوامل خودکشی ها مطرح شده که به نوعی این تحلیل ها متاثر از اندیشه های متفکران غربی است که کمتر تناسبی هم با شرایط کنونی جامعه و به خصوص استان و شهرستان ما دارد.

قدرت تحمل و تاب آوری

وی درادامه گفت:در شرایطی در جامعه کنونی قرار داریم که مجموعه ای از عوامل دست به دست هم داده که با یک جامعه “آنومیک و یا بی هنجار “سرکار داشته باشیم ،در این جامعه اتفاقاتی که رقم می خورد هم می تواند ناشی از شرایط اقتصادی و یا حتی بیماری کرونا باشد که می تواند در کنار دیگر عوامل قدرت تحمل و تاب آوری در همه اعضای خانواده را کاهش دهد.

نقش مهم خانواده

علیزاده افزود:به اعتقاد بنده مهمترین نهادی که در آن فرد می تواند مهارت های زندگی را به شایستگی فرا بگیرد همان خانواده است ،بنابراین اینکه رفتاری کمتر متاثر از کانون خانواده باشد می تواند فرد را به سمت چنین اقداماتی هم سوق دهد.

خودکشی پدیده ای چند مجهولی

این مدرس دانشگاه اظهارکرد:در حوزه جامعه شناسی خودکشی را پدیده اجتماعی با رابطه ای چند مجهولی تصور می کنند که با شرایط و در واقع رفتار شخص و جامعه می تواند هم متفاوت باشد هرچند خودکشی از دیگاه “امیل دورکیم” به چهار دسته خودخواهانه،دگرخواهانه،نابهنجارانه و خودکشی تقدیرگرایانه یا جبری تقسیم می شود.

بی هنجاری درجامعه

وی تصریح کرد:به نظر می رسد اگر متناسب با شرایط جامعه خودمان نگاه کنیم بیشتر خودکشی ها در سطح استان و شهرستان  ناشی از همان آنومی یا بی هنجاری در جامعه است، این نوع خودکشی بیشتر ناشی از عدم توازن و تطابق فرد با جامعه ، فاصله گرفتن فرد از خانواده و موارد شبیه آن را در بر می گیرد.

این کارشناس مسائل اجتماعی توضیح داد:در چنین بستری هم رسانه ها باید نقش پررنگ تری نسبت به آگاه سازی جوانان و خانواده ها داشته باشند،با توجه به اینکه بیشتر وقت جوانان و نوجوانان در بستر فضای مجازی و شبکه های اجتماعی سپری می شود می توان با تولید محتواهای بسیار مفید، هدفمند و کارشناسانه در جلوگیری از خودکشی ها در استان و به تبع شهرستان گچساران هم موثر واقع شد.

اقدمات گزارش کاری

وی افزود:معتقدم که بسیاری از اقدامات فرهنگی ،اجتماعی و… در استانمان رها شده است ،بنابراین اگه نیک بنگریم می بینیم که هیچ برنامه ای مدون و قوی برای جوانان در این استان وجود ندارد ،اگرچه یکی از موضوعات همین آسیب های اجتماعی و مسئله خودکشی هاست که حتی مسئولان رده بالای کشور به این اتفاقات ناگوار نیزحساس شده اند ،اما به جای اینکه مسئولین استان و متولیان امر برنامه ای مدون برای کاهش این حوادث داشته باشند بیشتر اقدامات به صورت شکلی و گزارش کاری است که به نظر می رسد عملا برنامه ای عملیاتی برای کاهش خودکشی ها در استان وجود ندارد.

افزایش خودکشی ها

علیزاده گفت:در حوزه روانشاسی اجتماعی می بینیم که اختلالات روحی ، روانی ، افسردگی و عدم تحمل در برابر مشکلات از مهمترین دلایل خودکشی ها عنوان شده است و مواردی شبیه فقر اقتصادی،بیکاری،عدم آموزش ،تصمیم گیری خانواده ها برای نوجوانان ، چشم و هم چشمی و نیز مقایسه خود با دیگران می تواند در افزایش خودکشی ها هم اثر گذار باشد.

هویت بخشی به جوانان

وی افزود:ازمهمترین مواردی که برای جلوگیری از خودکشی ها بایستی انجام شود همین بحث هویت بخشی به نوجوانان و جوانان است،بنابراین  همین مولفه های هویت سازی است که می تواند امید را برای افراد زنده نگه دارد که متاسفانه خیلی از این موارد در جامعه خیلی کم رنگ شده است،بایدتوجه داشت امید به زندگی حتی در میان افراد مختلف به شکل کاملا محسوسی کاهش پیدا کرده البته امید به زندگی منظور شاخص آماری سن افراد نیست که سالانه اعلام می شود، بلکه بعد روانی افراد جامعه است .

تعارض سنت و مدرنیته

این مدرس دانشگاه در پایان اظهارکرد:در بُعد کلان هم بدلیل اینکه به نوعی از یک جامعه سنتی در حال حرکت به سمت مدرنیته ایم بازهم موضوعاتی کاملا نامتوازن را شاهد خواهیم بود که گاها با هم در تعارض هستند که برخی مواقع هم مشکلاتی از این دست را به همراه دارند.

براین اساس،رتبه نخست کهگیلویه و بویراحمد در زمینه خودکشی خود گواه این مدعاست که باید در این استان چاره اندیشی شود زیرا در استانی که استعداد یک پدیده منفی یا مثبت بوجود بیاید قطعا روند کاهش و یا افزایشی پیدا می کند و تاثیرات خود را نیز برجای می گذارد.

 وضعیت بحرانی

بنابراین باید از مسئولین استان مان پرسید آیا اولویت بازی های سیاسی است یا حل مشکلات جوانان؟!، آیا اگر فرزندانتان هم قربانی این بی تدبیری می شدند؛ باز هم سکوت می کردید؟چرا جوانان کهگیلویه و بویراحمد با وجود این همه ظرفیت های عظیم باید از چنین مشکلاتی رنج ببرد!چه زمانی قرار است باورم کنیم که وضعیت بحرانی است!پس شایسته است مسئولین در قبال این حوادث هم کمی غیرت از خود نشان دهند!.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *