معاون دادگستری کهگیلویه و بویراحمد: درآوردن پیاز گیاهان کوهی جنایت در حق طبیعت است/مردم آتش افروزان طبیعت را معرفی کنند

عیسی حسنی گفت: در این ایام با دو چالش مهم در مراتع و جنگل‌های استان مواجه هستیم، موضوع اول روشن کردن آتش در طبیعت و مساله دوم ریشه کن کردن گیاهان دارویی و کوهی و گونه های وحشی برای فروش سرگل و پیاز آنها در بازار است.

به گزارش پایگاه خبری افق دنا به نقل از صبح زاگرس؛سید عیسی حسنی معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان، در خصوص آتش افرزوی هایی که در طبیعت انجام می شود گفت: مردم اسم افرادی را که در طبیعت آتش افروزی کرده یا  با درآوردن  پیاز گیاهان و سر گُل آنها موجب انقراض گیاهان می شوند را به معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان معرفی کنند.

 

عیسی حسنی بیان کرد:  در این ایام با دو چالش مهم در مراتع و جنگل‌های استان مواجه هستیم، موضوع اول روشن کردن آتش در طبیعت و مساله دوم ریشه کن کردن گیاهان دارویی و کوهی و گونه های وحشی برای فروش سرگل و پیاز آنها در بازار است.
وی افزود:  این دو چالش طی سنوات گذشته آسیب های جبران ناپذیری به جنگل‌ها و مراتع استان وارد کرده که سال‌های سال جبران نخواهند شد، در آوردن پیاز گیاهانی مانند سیر و موسیر و بن سرخ و… و چیدن منفعت طلبانه سَرگل گیاهانی مانند بیلهر و ریواس و انجدان.. عواملی است که شاید بتوان آن را جنایت در حق طبیعت دانست.
معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان تصریح کرد: با ریشه کنی و چیدن سرگل ، این گیاهان برای همیشه از بین می روند و نسل آنها به مرور منقرض می شود؛ گیاهانی مانند کلوس(کرفس کوهی) در استان ما تقریبا به مرز انقراض نزدیک شده اند.
حسنی تصریح کرد: از طرف دیگر  بحث آتش افروزی در جنگل ها و بی مبالاتی نسبت به  خاموش کردن آتش بلای جان جنگل‌ها و مراتع استان شده است از همه مرم استان می خوهام نسبت به اقدام افراد شرور که عمدا جهت خشک کردن درختان آتش افروزی می کنند بی تفاوت و ساکت نباشند و ضمن امر به معروف و نهی از منکر نسبت به این افراد و تذکر لسانی در صورت عدم توجه گزارش اقدامات مجرمین را به معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد یا تمامی دادستان‌های محترم حوزه های قضایی اعلام نمایند.
وی عنوان کرد:  سامانه سجام معاونت پیشگیری به آدرس www.sajam.adliran.ir  به طور شبانه روزی آماده دریافت  گزارشات مردم است، البته بهتر این که مستند به عکس و فیلم و سایر ادله باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *