در نشست هم اندیشی رسانه ها و دستگاه قضا مطرح شد هشدارهای انتخاباتی دستگاه قضایی استان به خبرنگاران و مدیران/عدم برخورد قضایی به معنی عدم ارتکاب جرم نیست

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان گفت: شروع پیش از موعد تبلیغات انتخاباتی به هر نحوی جرم محسوب می شود و پیگرد قانونی دارد، تنور انتخابات باید گرم شود ولی نه اینکه یک مدیر با ماشین دولتی در جلسه انتخاباتی شرکت کند و رسانه ای هم از آن حمایت کند و آن را پوشش آنچنانی دهد.

به گزارش افق دنا؛ نشست هم اندیشی و توجیهی خبرنگاران و مدیران استان در سالن جلسات دادگستری کل استان کهگیلویه وبویراحمد برگزار شد.


خردمند معاون مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در این نشست ضمن خیرمقدم به خبرنگاران و اصحاب رسانه گفت: سیستم خبرنگاری در استان ما نوپا است هرچند پیشکسوتانی نیز دراین عرصه داریم، در عصر انفجار اطلاعات و الکترونیک، اصحاب رسانه باید اخلاق حرفه ای را رعایت کنند ولی به این معنا نیست که چشم خود را بر حقایق ببندند، اکثر خبرنگاران ما مشکلات دورترین نقاط محروم استان را پوشش می دهند.



وی بیان کرد: دوره هایی از همین هفته با حضور استاتید تربیت مدرس تهران به همت خانه مطبوعات جهت کیفی سازی برگزار می شود.

در ادامه معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان با اشاره به سیاست های اخیر دستگاه قضایی گفت: نحوه مداخله به جرایم و اسیب های اجتماعی تغییر کرده، در معاونت پیشگیری از وقوع جرم باید به همه مداخلات اجتماعی ورود کنیم.



عیسی حسنی بیان کرد: در مقوله های فرهنگی مکلف به ورود هستیم، همه اینها به خاطر بهداشت قضایی است یعنی قبل از هر اتفاقی تلاش کنیم آن موضوع به وقوع جرم منجر نشود.



حسنی بیان کرد: قضات ما همزمان با کار قضایی، در مدارس به آموزش پرداخته اند، طرح هر مسجد یک حقوقدان را اجرایی کردیم که قضات و کارکنان دادگستری هر  کدام یک مسجد را انتخاب و هر هفته با مردم گفتگو می کنند.

وی با اشاره به این که در این زمان بیشترین همکاری را با مدیران دولتی داریم گفت: در خصوص جرایم انتخاباتی به چند مدیر تذکر کتبی و شفاهی دادیم، برخی مدیران گفته اند ما در خارج از وقت اداری که اختیار داریم در هر جلسه ای شرکت کنیم، باید خطاب به این مدیران گفت چون این حرکت باعث شائبه استفاده از اموال و بودجه دولتی در حمایت از یک کاندید می شود، مصادیق مجرمانه دارد و با انها برخورد می شود.


حسنی گفت: در دستگاه قضایی انعطاف خوبی با اصحاب رسانه داریم و هر روز اخبار و اطلاعات استان را از رسانه های استان پیگیری و جمع بندی می کنیم و جهت تصمیم گیری به مراجع بالاتر ارایه می دهیم، ارتباط تنگاتنگی بین رسانه ها و دستگاه قضایی وجود دارد و ورود خبرنگاران به برخی موضوعات موجب تسریع روند پیگیری می شود نمونه آن ازدواج دختری در  بهمئی بود که در کمترین زمان ممکن برطرف شد.



وی به بحث مجوز رسانه ها اشاره کرد و گفت: رسانه های مکتوب و الکترونیکی گفته شد اگر مجوز ندارند سریعا اقدام به اخذ مجوز کنند که تحت همایت قانون مطبوعات شوند، جرائم رسانه هایی که مجوز ندارند در دادسرای عمومی بررسی نمیشود و هیچ گونه حمایتی از انها صورت نمیگیرد، رسانه ها باید قوانین مطبوعات را هر روز مرور کنند مثلا اگر حتی یک کانال بالای ۲۰۰نفر داشته باشید به نوعی رسانه دیجیتال محسوب می شود و باید قوانین آن رعایت شود.



حسنی با تاکید بر اینکه اولین و مهمترین وظیفه رسانه اعتماد سازی است، گفت: جزیره ای عمل کرد بزرگترین اسیب است و به فرموده مقام معظم رهبری باید جبهه ای عمل کنیم.




وی در بخش دیگر صحبت هایش گفت: در بحث پل سوم بشار اگر مداخله دستگاه قضا نبود اکنون بهبود پیدا نمیکرد، در خصوص جاده سی سخت، بستر رودخانه ها، افزایش کیفیت جاده و مواردی از این قبیل ورود پیدا کردیم.


حسنی با تاکید بر اینکه نقد باید منصفانه باشد، گفت: در نشریات به شدت تخریب افراد کلید خورده است، و ما به جد پیگیر این موضوع هستیم، یکی از مهمترین اهداف این جلسه تلنگر به نشریات و پایگاه های خبری است که مجوز ندارند، یکی از رسانه های کشور در انتخابات ریاست جمهوری اخیر ۲۵۱ تخلف رسانه ای داشت که مورد پیگرد قرار گرفت.



وی با تاکید بر حرکت رسانه ها بر مدار قانون گفت: قبل از درج مطلب باید از لحاظ حقوقی مورد بررسی قرار گیرد و با یک متخصص در آن خصوص گفتگویی صورت بگیرد.



حسنی گفت: شروع پیش از موعد تبلیغات انتخاباتی به هر نحوی جرم محسوب می شود و پیگرد قانونی دارد، تنور انتخابات باید گرم شود ولی نه اینکه یک مدیر با ماشین دولتی در جلسه انتخاباتی شرکت کند و رسانه ای هم از آن حمایت کند و آن را پوشش آنچنانی دهد.


معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گفت: برخی رسانه ها پاسخ بعضی از مدیران در خصوص یک موضوع خاص را درج نمی کنند و گاها تهمت و افترا می زنند؛ هر رسانه ای که بدون داشتن مجوز اقدام به درج نظرسنجی در هر موضوعی کند جرم محسوب می شود، چه در سایت خبری خود و‌ چه در کانال های اطلاع رسانی که در این خصوص مواردی نیز رصد شده است، رسانه ها تصور نکنند چون تاکنون با انها برخورد قضایی صورت نگرفته است به این دلیل است که جرمی مرتکب نشده اند.

منبع:صبح زاگرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *