یادداشتی به قلم رهزاد خدیش: ایرج کاظمی جو قامتی بلند که دیده نمی شود/آقای وزیر، جناب استاندار، نمایندگان لطفا سرتان را بلند کنید تا در میان کوتوله های سیاسی و طایفه ای، این قامت بلند فرهنگی را ببینید

قای وزیر! جناب استاندار! آقایان نمایندگان! چیزی بیشتر از این می خواهید؟! لطفا سرتان را بلند کنید تا در میان کوتوله های سیاسی و طایفه ای، این قامت بلند فرهنگی را ببینید.

به گزارش افق دنا این روزها هر کسی با واسطه به دنبال بدست گرفتن سکان هدایت اداره کل ارشاد استان کهگیلویه وبویراحمد و در این بین سید ایرج کاظمی جو بارها به عنوان بهترین گزینه محافل عمومی از ایشان سخن به میان آمدهاست.

 به قلم رهزاد خدیش ؛ فرهنگ و اقتصاد و سیاست آنچنان درهم تنیده اند که به سختی می توان گفت کدام یک زیر بنا و کدام یک روبناست. این روزها که اقتصاد حال وخیمی دارد و به شدت تب کرده، فشار فرهنگ هم به طرز فجیعی پایین آمده و رو به احتضار است.

در این زمانه ی بی های و هوی لال پرست که مفسدان اقتصادی و مکاره های سیاسی، مفسران فرهنگ شده اند، سخن از فرهنگ و دغدغه ی آن امری گزاف و بیهوده است.

فرهنگ را اگر بخواهیم خلاصه و مفید تعریف کنیم چیزی نیست جز “هنر و فلسفه”. هنر می آفریند و فلسفه نقد می کند تا فرهنگ فربه شود و به وسیله ی آموزش به جامعه تزریق شود.
هر چه آفرینش و نقادی در جامعه ای بیشتر باشد فرهنگ غنی تری را می توان در آن جستجو کرد ویافت.“ملتی که فلسفه ندارد تاریخ ندارد. ” (هگل)اداره ی فرهنگ و ارشاد به عنوان اصلی ترین متولی فرهنگ سه وظیفه ی عمده و اصلی برعهده دارد که عبارتند از: فراهم نمودن زمینه های آفرینش هنری، ایجاد فضای باز نقادیِ آفرینش های هنری و در نهایت آموزش و تزریق هنرِ نقادی شده به اقشار مختلف جامعه توسط فرهنگسراها.
بی گمان آنکه قرار است در رأس این اداره باشد می بایست نگرش هنری و بینش انتقادی و نگاه آموزشی داشته باشد. شوربختانه آنچه تاکنون در استان کهگیلویه و بویراحمد ملاک انتخاب مدیران اداره ی کل ارشاد بوده چیزی غیر از این سه ویژگی بوده و سیاست زدگی و گاها طایفه گرایی عامل اصلی و تعیین کننده بوده است.
این روزها که اداره ی کل فرهنگ و ارشاد بی سر و سامان تر از همیشه رها گشته، هر روز گزینه ای عجیب و غریب گردن می فرازد و به دنبال لابیگری های سیاسی و طایفه ای ست تا سکان فرهنگ نابسامان و بیمار استان را به دست گیرد.“حالم اصلا نخشه مثل کنار پیری که و بردی مِنِ مازه ش بزنن سی ثمرش” (رسول سنایی)در میان گردن های برافراخته شده بر پلکان های سیاسی و طایفه ای، قامتی فی نفسه بلند وجود دارد که انگار دیده نمی شود.“دکتر ایرج کاظمی” قبل از اینکه وارد مجموعه ی ارشاد شود خود از تبار هنرمندان و شاعران بوده و همواره دغدغه های فرهنگی داشته است. وی قریب بیست سال است که در مجموعه ی ارشاد به فعالیت فرهنگی مشغول بوده و پنج سال است که مدیریت فرهنگ شهرستان کهگیلویه را برعهده دارد و کارنامه ی موفقی را از خود به یادگار گذاشته است.
هم به فرهنگ آشناست، هم مدیر توانایی ست و هم نگاه آموزشی دارد. پرستیژ خوبی دارد و اهل تعامل و گفتگوست.
با تمامی هنرمندان استان آشناست و رابطه ی خوبی با اهالی فرهنگ دارد و خود یکی از اهالی همین حوالی ست، ادبیات خوانده است و هم اکنون دکترای ادبیات نمایشی دارد. خوب سخن می گوید و خوب می اندیشد و خوب رفتار می کند.
آقای وزیر! جناب استاندار! آقایان نمایندگان! چیزی بیشتر از این می خواهید؟! لطفا سرتان را بلند کنید تا در میان کوتوله های سیاسی و طایفه ای، این قامت بلند فرهنگی را ببینید.
رهزاد خدیش
منبع: عصر زاگرس

One thought on “یادداشتی به قلم رهزاد خدیش: ایرج کاظمی جو قامتی بلند که دیده نمی شود/آقای وزیر، جناب استاندار، نمایندگان لطفا سرتان را بلند کنید تا در میان کوتوله های سیاسی و طایفه ای، این قامت بلند فرهنگی را ببینید

  • 2019-08-26 در t 21:52
    Permalink

    اگر بینی و بین‌الله باشد، اگر خدایی در همین نزدیکی است و اگر انصاف باشد و ملاک شایسته‌سالاری و نخبه گزینی باشد در حال حاضر در بین گزینه‌های معرفی شده برای تصدی مدیریت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد گزینه‌ای بهتر از سید ایرج نبوده و نیست البته به استثنای سید ضیاء‌الدین رضاتوفیقی که الحق والانصاف گزینه‌ای لایق بود.

    سید ایرج هم درسش را خوانده، هم مدیریت کرده و هم پرستیژ یک مدیرکل را دارد پس خدا کند حداقل همین یکبار تاجگردون و زارعی و هاشمی بر سر گزینه مدیرکل فرهنگ استاد هیچگونه معامله و زد و بندی نکنند و اجازه دهند حداقل در بحث فرهنگ شایسته‌سالاری و نخبه گزینی لحاظ شود که اگر غیر از این باشد و گزینه دیگری غیر از سید ایرج باشد در یک کلام باید فاتحه فرهنگ کهگیلویه و بویراحمد را خواند. و من یقرأ فاتحه مع الصلوات.

    سید مصطفی…

    پاسخ دادن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *