هنگام وقوع زلزله چه باید کرد؟

زلزله یکی از اتفاقات طبیعی است که درسراسر دنیا رخ می‌دهد. کشور ما نیز یکی از مناطق زلزله خیز است؛ بنابراین باید همیشه برای وقوع زلزله آماده باشیم.

به گزارش افق دنا؛ زلزله یکی از اتفاقات طبیعی است که درسراسر دنیا رخ می‌دهد. کشور ما نیز یکی از مناطق زلزله خیز است؛ بنابراین باید همیشه برای وقوع زلزله آماده باشیم. مرگ و میر ناشی از زلزله بیشتربه علت ریختن آوار، شکستن شیشه، سقوط اشیا وحرکت زیاد در زمان وقوع زمین لرزه رخ میدهد و از آنجایی که پیشبینی زمان رخداد زلزله درحال حاضرغیرممکن است، تنهاراه کاهش خسارت جانی و مالی ناشی از زلزله، رعایت اصول ایمنی است.

اقدام ها هنگام وقوع زلزله:

اگر هنگام وقوع زلزله در خانه هستید، میتوانید جان خود و بستگانتان را با داشتن آگاهی در مورد پناه گرفتن و انجام عکس العمل سریع و مناسب نجات دهید. 

بهترین اقدام پناهگیری است؛ بنابراین لازم است که نکات ذیل را مد نظر داشته باشید:

• برای اینکه زلزله شما را زمین نزند، روی زانو‌های خود بنشیند. 

• برای آنکه خودتان را در برابر اشیای پرتاب شده در فضای منزل، محافظت کنید؛ با بازوان خود، سر و گردنتان را بپوشانید.

• از پنجره‌ها و کمد‌های بلند که بدون مهار هستند و همچنین اشیایی که ممکن است بر روی شما سقوط کنند دور شوید.

• در زیر میز ناهار خوری یا میز تحریر و یا تخت خواب پناه بگیرید و چنانچه در اثر زلزله حرکت کردند پایه‌های آن‌ها را با دستانتان محکم بگیرید.

• همان جا که پناه گرفته‌اید، بمانید تا لرزه‌ها تمام شود. به هیچ وجه جا به جا نشوید. 

همان جا که پناه گرفته‌اید، بمانید تا لرزه‌ها تمام شود. به هیچ وجه جا به جا نشوید

• اگر هنگام وقوع زلزله، در رختخواب هستید، همان جا بمانید و بالش را روی سر خود قرار دهید. اما اگر رختخواب زیر اشیائی مانند لوستر قرار دارد، فوراً جا به جا شوید و به نزدیکترین محل امن پناه ببرید.

• از پله‌ها یا آسانسور استفاده نکنید.

• اگر محل ایمن وجود ندارد و شما در کریدور هستید به کنار دیوار رفته و در حالی که نشسته اید سر خود را بر روی زانوهایتان خم نموده و ضمن اینکه با کف دستهایتان پشت سر خود را گرفته اید با بازوانتان سر خود را محافظت کنید.

• اگر در داخل خودرو در حال حرکت هستید‌:هر چه سریع‌تر در مکانی امن توقف کنید (از توقف در مجاورت ساختمان‌ها، درختان، پل‌ها و تیرک‌های برق، تلفن و مانند آن خودداری کنید). بعد از توقف، در داخل خودرو بمانید. زمانی که زلزله پایان یافت، با احتیاط به راه خود ادامه دهید، اما از پل‌ها و جاده‌های آسیب‌دید‌ه دوری کنید.

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *