“عباس کیا رستمی” آبروی سینمای ایران در یک نگاه

عباس کیا رستمی فیلمساز سرشناس سینمای کشورمان و تنها برنده ایرانی نخل طلای جشنواره کن پس از دوره ای بیماری و پشت سر گذاشتن چند عمل جراحی در پاریس درگذشت.

کیارستمی از نگاه بسیاری از منتقدان و فیلمسازان جهان مهمترین و شناخته شده ترین کارگردان ایرانی بود و بارها نشریات مختلف او را به عنوان یکی از بهترین کارگردانان جهان انتخاب کرده بودند.
روزنامه گاردین در سال ۲۰۰۳ در وصفش نوشت: کیارستمی ماهرانه تفسیر مرگ را در پشت سادگی و شفقت فیلم هایش پنهان کرده است، او همچنین با تلفیق داستان و مستند و استفاده از بازیگران حرفه ای و غیر حرفه ای در فیلم هایش، سینمایش را پیچیده تر کرده است که تآثیری حیرت آور می گذارد.
عباس کیارستمی در سال ۱۳۱۹ در تهران به دنیا آمد و در محله قلهک دبیرستان رفت، جایی که بزرگانی چون علی گلستانه، آیدین آغداشلو، بهمن فرمان آرا و مرتضی ممیز هم مدرسه ای او بودند.
کیارستمی مثل چند هم مدرسه ای دیگرش قلم به دست گرفت و نقاشی کرد.در دانشگاه هم نقاشی خواند اما هرگز خودش را نقاش نمیدانست و با گرافیک وارد دنیای حرفه ای هنر شد.کیا رستمی در جایی گفته بود: سالهاست که نقاشی نکرده ام و با اینکه رشته تحصیلی ام نقاشی بوده ولی هرگز نقاش خوبی نبودم و در واقع هیچگاه نقاش نشدم.
کیارستمی کار فیلمسازی خود را از سال ۱۳۴۹ در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آغاز کرد و با ساختن فیلم های کوتاهی برای کودکان تا آخر دهه ۱۳۶۰ ادامه پیدا کرد.با وجود علاقه اش به سینمای مستند با فیلم گزارش سینمای داستانی را هم تجربه کرد.این نخستین فیلم بلند کیارستمی بود و نزدیک به یک دهه مشغول ساختن فیلم کوتاه و مستند بود تا اینکه فیلم “خانه دوست کجاست” را در سال ۱۳۶۵ ساخت و شهرتش جهانی شد و دروازه جشنواره های گوناگون به رویش گشوده شد و کیارستمی و فیلم هایش نماینده سینمای ایران و سفیر فرهنگ و هنر ایران در جهان شد.
کارگردانان بنامی از جمله کیومرث پور احمد، جعفر پناهی و ابراهیم فروزش (همیشه در کنارش بود) در کنار وی کار کردند.
کیارستمی در نویسندگی هم دستی توانمند داشت و چندین فیلمنامه اش را فیلمسازان سرشناسی چون: جعفر پناهی، ابراهیم فروزش، محمدعلی طالبی، علی ریسیان و مانی حقیقی کارگردانی کردند.
سال ۱۳۷۶ بود که فیلم “طعم گیلاس” را ساخت و با این فیلم یکی از مهمترین جایزه های سینمایی را بدست آورد، اولین و تنها نخل طلایی سینمای ایران و سه بار دیگر هم برای فیلمهای ده، کپی برابر اصل (به زبان فرانسوی ایتالیایی انگلیسی و در ایتالیا ساخته شد) و مثل یک عاشق(به زبان ژاپنی فرانسوی و در ژاپن ساخته شد) نامزد این جایزه شد.
تهیه کتاب اول راهنمای شهر تهران زیر نظر کیارستمی تهیه شد.کیارستمی سالهای زیادی را در خارج از کشور زندگی کرد و دو پسر بنامهای احمد و بهمن دارد و بهمن نیز به تبعیت از پدر فیلمساز است.
سالها پیش ژان لوک گدار درباره کیارستمی گفته بود:”سینما با دیوید وارک گریفیث آغاز میشود و با کیارستمی پایان می یابد.
روحش شادو یادش گرامی

سید مصطفی گنجی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *