یاسوج آماده میزبانی از جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان ایران می شود/ “حسن غفاری” از داوران بخش عکس در گفتگو با افق دنا از چالش ها و موقعیت های پیش رو در این جشنواره می گوید

شصت و هفتمین جشنواره منطقه ای سینمای جوان کشور از ۱۰ الی ۱۳ تیر ماه ۱۴۰۲ با حضور عکاسان و فیلم سازان جوان و مطرح کشوری به میزبانی شهر یاسوج در کهگیلویه و بویراحمد برگزار می شود.

به گزارش “ افق دنا ” حسن غفاری رئیس هیئت مدیره انجمن عکاسان دنا، عکاس هم استانی و از داوران بخش عکس این جشنواره در گفتگو با خبرنگار افق دنا در خصوص برگزاری این جشنواره گفتگوی مفصلی انجام داد که آن را در ادامه می خوانید.


خبرنگار: جشنواره های سینمای جوانان را چگونه ارزیابی می کنید و برگزاری این جشنواره با حضور استان های مختلف با گستره منطقه ای چه تاثیری بر پیشرفت فیلم و عکس استان دارد؟

_ انجمن سینمای جوانان ایران در مسئله آموزش و تولید فیلم و عکس با شعب و دفاتر زیاد فعالیت گسترده ای در سطح کشور دارد و معمولا هر سال مسابقات و جشنواره های متععدی را در سطح استان، مناطق و سراسری برگزار می کند که از این طریق فضای رقابت و یافتن استعدادهای برتر را بوجود می‌آورد و برای کامل شدن مبحث تولید وآموزش از هم‌صحبتی و دیدن آثار هنرجویان درکنارهم بهره می‌برد.

خبرنگار: اینکه انجمن سینمای جوانان جشنواره ها را در استان ها برگزار می‌کند، مثبت ارزیابی می کنید؟

_شرکت کنندگان راه یافته به جشنواره درکنارهم قرارمی‌گیرند، فضای گفتگو بوجود می‌آید و انتقال تجربه می شود از طرف دیگر جشنواره افراد را به سمت حرفه‌ای شدن هدایت می‌کندو می تواند موجب حمایت اقتصادی دوست داران فیلم و عکس شود، چون بسیاری از این افراد در آینده وارد سینمای حرفه‌ای، فیلم بلند و همین‌طور تلویزیون و اخیرا هم در فضای سوشال نتورک، شبکه های اجتماعی بر پایه اشتراک گذاری فیلم می شوند.

خبرنگار: شما بعنوان داوربخش عکس، کیفیت آثار ارسالی به جشنواره را چطور ارزیابی می کنید؟ و موقعیت عکس وعکاسی استان را چگونه می بینید؟

_ بطور کلی رضایت نسبی در چهره هر سه داور دیده می شد اما یک واقعیت را باید پذیرفت که در زمینه تولید و ارائه‌ی اثر نسبت به سایر استان هابا توجه به سابقه دفتر یاسوج و پتانسیلی که درجغرافیای استان وجود دارد ضعیف تر هستیم.
دفتر انجمن سینمای جوانان یاسوج یکی از قدیمی‌ترین دفاتر است که از دهه ۶۰ تا الان در استان مشغول به کار است و هر چند که افراد زیادی در این دفتر آموزش دیدند و توانستند در سطح ملی و بین‌المللی بدرخشند، ولی انتظار بیش از این است و حضور جدی تر و بیشتری را از جوانها و حامیان دولتی و فرهنگی دراستان انتظار داریم. متاسفانه اغلب عکاسان و فیلم سازان استان ما نگاهی سطحی و ظاهری به موضوعات دارند و فاصله زیادی را تا استانهای دیگر نسبت به شناخت موضوع عکس و فیلم و پرداختن به لایه های زیرین و درونی موضوع دارند.
می توان به جرات گفت: بودن دفتر در ساختمان اداری ارشاد استان و محدودیت فضا و انتخاب ساعت کاری کارمندی در این دفتر موجب ضعف آن شده است. امیدوارم این جشنواره سببی شود که دفتر انجمن یاسوج مستقل شود و مورد لطف مرکز تهران و استانداری قرار بگیرد و صاحب جا ومکان مستقل با ساعت کاری بیشتری شود.

خبرنگار: حضور مقامات اجرایی استان همانند استاندار،شهردار، ادارات فرهنگی و … چه تاثیری بر روند آموزش و رشد علاقمندان این رشته در استان می تواند داشته باشد؟

_ به جرات می توان گفت که از جمله دلایل یا رفتارهای ساده‌انگارانه، کم کاری و ضعف آموزش و تولید فیلم و عکس در استان ما نتیجه‌ی کم لطفی وبی مهری مسئولان بالادست در دوره ها و سال های پیاپی می باشد.
بسیاری از مدیران در استان کهگیلویه و بویراحمد از هنر بری هستند یعنی در واقع حاصل همان درس خواندن در مدارسی هستند که زنگ هنر را تعطیل می کردند و بی توجه نسبت به موضوع هنر فارغ‌التحصیل می‌شدند.
قطعا، هنرفهمی و هنردوستی دولتمردان ارشد و مسئولین استان مخصوصاً شهرداری ها، میراث فرهنگی، حوزه هنری ودر راس آنها استانداری ومراکز فعال فرهنگی بی تاثیر نیست. استانداری و مجموعه‌ی اداره های شورای اداری استان و فرمانداری ها می‌توانند با سفارش دادن به هنرمندان فیلمساز و عکاس ضمن کمک به اقتصاد و معیشت بابهره گیری از زبان تصویر پیام واهداف سازمان و اداره‌ی مربوطه را در جامعه جاری کنند.

خبرنگار: از دیگر بخشهای جشنواره اطلاع دارید؟

_بله. این جشنواره ها معمولاً به در دو بخش فیلم و عکس برگزار می شوند که در واقع منظور از فیلم، فیلم کوتاه است و در بخش عکس هم که سالانه موضوعاتی را در فراخوان ها و آیین نامه ها اعلام می کنند و متناسب با همان موضوع ها عکس می‌پذیرند. تور عکاسی و تهیه عکس از فضاهای استان ودربعضی موارد انتخاب استان به عنوان لوکیشن فیلم برداری می تواند از خوبی های این جشنواره در استان برای معرفی هرچه بهتر آن باشد.
عکس های راه یافته به جشنواره نقد وبررسی می‌شوند .
موضوع نشست عکاسی در جشنواره «عکاسی صریح » می باشد درواقع همان عکاسی مستند است که به مسائل و جزئیات یک محیط یا یک موضوع به معنای رونوشتی از واقعیت می پردازد.
شرکت برای همه عموم و علاقه مندان در این نشست آموزشی ازاد ورایگان است.

خبرنگار: صحبت پایانی شما در خصوص برگزاری این جشنواره؟

_ جشنواره‌های اینچنینی با چندین واحد درسی دانشگاهی برابری می کنند، حضورهنرمندان برجسته‌ی استان های میهمان به همراه استادان آن ها ظرفیت بالایی را در آموزش و انتقال تجربه به‌وجود می‌آورد. کهگیلویه‌وبویراحمدی ها مردمانی میهمان نواز و بخشنده‌ هستند.
قرنی است همه‌ی ملت ایران روی سفره‌ی نفت و گاز این استان ثروتمند و محروم مانده نشسته‌‌اند، اخیرأ هم اب بخشی را آغاز کرده و سیرآبی سرزمین های خارج از محدوده‌اش صحبت روز است، این سرزمین گرفتار فقر و نفرینی است که از فراوانی منابع طبیعی دچار آن شده است. متاسفانه کهگیلویه وبویراحمد با داشتن این همه شایستگی، جایگاه خوبی در برنامه‌های ملی‌ومنطقه‌ای ندارد و در سطح کشور کمترین جریان فرهنگی و رویداد هنری را درون خود دارد.
افراد شاخص وبرگزیده‌ای قرار است به استان ما سفر کنند، در تصور و تصویر ما عکاسان و فیلم سازان فعلی و قدیم انجمن سینمای جوانان دفتر یاسوج زمان آزمون فرهنگ دوستی مسئولان ارشد استانی فرا رسیده، با شناختی که از استاندار محترم و دیدگاه های ایشان در زمینه‌ی اهمیت وحمایت هنر وهنرمندان داریم این جشنواره مورد لطف قرار خواهد گرفت، چنانچه غیراز این باشد، فقط می توان گفت: محرومیت استان ما در نگاه وعملکرد خودمان نهفته است.

گفتگو از سید مهدی اشکاوند

به گزارش “افق دنا”  شصت‌و‌هفتمین جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان یاسوج- دنا با هدف شناسایی و معرفی استعداد‌های سینمایی، تثبیت جایگاه فیلم کوتاه به عنوان یکی از مقوله‌های مهم فرهنگی با رویکرد ایجاد تنوع و تکثر در انواع فیلم کوتاه از طریق تاکید بر ژانر‌های سینمایی برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *