تشریح آخرین وضعیت کارخانه قند یاسوج

به گزارش افق دنا؛ شایان نادری، مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام (ره) استان کهگیلویه و بویراحمد در گفتگو با خبرگزاری دانشجو، با اشاره به اقدامات انجام شده برای احیای کارخانه قند یاسوج گفت: کارخانه از اسفند ماه سال ۱۴۰۰ تحویل ستاد اجرایی فرمان امام (ره) استان داده شد.

نادری ادامه داد: با توجه به بررسی‌های انجام شده و برنامه ریزی که داشتیم از کارگرانی که قبلا در کارخانه مشغول به کار بودند برای احیای مجدد و تعمیرات اورهال کارخانه استفاده کردیم.

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام (ره) استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: خوشبختانه تاکنون احیای کارخانه قند یاسوج با پیشرفت ۵۳ درصدی پیش رفته است.

وی با اشاره به پیشرفت احیای کارخانه گفت: در حال حاضر به صورت قسمت به قسمت در بخش‌های از کارخانه که نیاز به تعمیر اساسی دارد پیش میرویم.

نادری یادآور شد: ما برای روند پیشرفت احیای کارخانه قند یاسوج را بیش از یک سال ترسیم کرده بودیم، اما امکان دارد تا پایان سال جاری کار‌های اورهال کارخانه انجام شود و به امید خداوند بحث راه‌اندازی مجدد کارخانه را داشته باشیم.

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام (ره) استان کهگیلویه و بویراحمد در خصوص نحوه مدیریت کارخانه افزود: کارخانه قند یاسوج زیر نظر هلدینگ کشاورزی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) است و ذیل قوانین ستاد پیش خواهد رفت.

به گزارش افق دنا عملیات اجرایی کارخانه قند یاسوج در سال ۱۳۴۴ و با ظرفیت اسمی تولید روزانه یک‌هزار تن قند و شکر آغاز شد و در سال ۱۳۴۶ به بهره برداری رسید.

پس از مدتی این کارخانه با معضلات فراوانی دست و پنجه نرم کرد و سرانجام از سال ۱۳۸۷ فعالیت خود را به طور مجدد آغاز کرد، اما سایه مشکلاتی همچون معوق ماندن حقوق، مزایا و بیمه کارگران، قدیمی بودن تجهیزات، کمبود اعتبار برای نوسازی قطعات فنی کارخانه، نبود چغندرقند دست از سر این کارخانه برنداشت و تا توانست کمر این کارخانه را خم کرد.

کارخانه قند یاسوج از دی ماه سال ۱۳۹۵ به سرمایه گذار بخش خصوصی و اهل کهگیلویه و بویراحمد واگذار شد که بنا به دلایلی راکد و یا نیمه فعال ماند. با تلاش و مساعدت مسئولان استانی و با صدور رأی قاطع قضات دادگستری استان، واگذاری کارخانه قند یاسوج به سرمایه گذار بومی ابطال و رأی به بازگشت آن صادر شد.

حجت الاسلام سیدابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه (وقت) در اسفند سال ۹۹ در بازدید خود از کارخانه قند یاسوج، خواهان راه اندازی هر چه سریع‌تر این کارخانه به چرخه تولید شده بود.

این واحد تولیدی که مسیر پر فراز و نشیبی را تا امروز پشت سر گذاشته در سفر محمد مخبر، رئیس ستاد اجرایی فرمان امام (ره) به استان کهگیلویه و بویراحمد  این واحد تولیدی به ستاد اجرایی فرمان امام (ره) استان واگذار شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *