نخستین نشست شورای پیشگیری از وقوع و شورای حفظ حقوق بیت المال در استان برگزار شد

نخستین نشست شورای پیشگیری از وقوع و شورای حفظ حقوق بیت المال به ریاست دکتر نگین تاجی رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی افق دنا به نقل از روابط عمومی و ارتباطات دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد،دکتر حسن نگین تاجی رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد در این نشست به نحوه ی استفاده ی افراد در ملک خصوصی خود اشاره کرد و اظهار داشت: در علم حقوق بحثی را هم در حقوق جدید و هم در فقه اسلامی است داریم که حتی افراد در املاکی که بحث مالکیت های خصوصی دارند بر اساس قوانین اساسی یک حق دائمی و منحصر به فرد تلقی شده است. اما اگر در اینجا به عنوان تضییع حقوق عامه که موضوع سلامت و بهداشت است حتی افراد در ملک خصوصی خودشان تصرفی کنند که منافی حقوق عامه باشد علی الخصوص در بحث سلامت در واقع دستگاه قضایی حق ورود دارد و در واقع به عنوان یک عمل مجرمانه هم قابل تعقیب است.

رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد در خصوص این که آیا داشتن مالکیت خصوصی قابل احترام نیست ، افزود: در حقوق کشورهای غربی و در فقه اسلامی مان ترجیح منافع عمومی بر مالکیت خصوصی در حقوق جدید پذیرفته شده است و در بحث قاعده لاضرر و لا حرج تقدم  منافع و خدمات عمومی برمنافع خصوصی و ولایتی که حاکم دارد به کسی که ممتنع است، دارد.

وی افزود: همه ی اینها ایجاب می کند که حمایت از حقوق عمومی و بهداشت و سلامت مردم یکی از وظایف اصلی است که دستگاه قضایی دارد و هرچند ممکن است متولیان خاصی به موجب قانون تعیین شده باشند

مقام ارشد قضایی استان با بیان این نکته که منتظر شکایت و گزارش نمی مانیم تأکید کرد: ما این عزم را داریم که اگر دادستان به عنوان مدعی العموم و معاونت پیشگیری از وقوع جرم مطلع شوند که عملی حتی در ملک خصوصی انجام می شود و یا در ملک عمومی تصرفی صورت می گیرد که منافع عمومی را به خطر می اندازد هیچگونه اغماضی جایز نیست و نقش دستگاه قضایی خصوصاً در جایی که با سلامت مردم ارتباط دارد، نقشی فعال است و باید به آن عمل کند.

وی به تجمع عده ای در مقابل استانداری کهگیلویه و بویراحمد نیز اشاره نمود و اظهار داشت: اینکه عده ای بیایند و تجمع نمایند و در این خصوص معاونت پیشگیری هیچ بیانیه ای نداده بود فردی نشسته باشد و مبحثی رادر فضای مجازی مطرح کرده باشد در هر حال یک مصوبه در شورای تأمین و یا پیشگیری مصوب شود و قرار باشد هر کسی بیاید جلوی استانداری و تجمع نماید اصلاً این افراد باید شناسایی شوند.

مقام ارشد قضایی استان نسبت به کسانی که موج سواری نموده و قصد همراه نمودن افکار عمومی را با خود دارند، هشدار داد و گفت: عده ای به دنبال تطمیع کردن مردم هستند برای اینکه تجمع راه بیاندازد. الآن موقعی است که باید جلوی اینها ایستاد وقتی این چشمه های آب را می بینید دیگر هر فردی که تخصص نداشته باشد خواهد گفت که باید این افراد برخورد شود.

دکتر نگین تاجی گفت: در مرحله اول به قبرستان های پایین دست که مشکلی ایجاد نمی کنند نداریم اما جایی که الآن مشخص و مسلم است، این قبرستان ها در منابع ملی احداث شده اند هر نوع تصرفی به هر منظوری خلاف قانون و جرم است و وظیفه ی مدعی العموم و معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری است که منتظر اعلام گزارش نباشند و ورود کنند.

رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: : نهادهای متولی این کار مشخص هستند صیانت از جنگل ها و مراتع و منابع طبیعی، بستر رودخانه ها، آب منطقه ای، حوزه بهداشت و سایر حقوق عامه که در قانون اساسی به آن اشاره شده است.

ادارات منابع طبیعی و آب منطقه ای کارهای بسیار خوبی انجام دادند در سال گذشته آرایی از باب حقوق عامه صادر شده است و ۲۰۶ هکتار  اراضی در بحث حقوق بیت المال نیز ۷۵ هکتار جمعاً ۲۸۱ هکتار رفع تصرف شد.

رئیس کل دادگستری استان با اظهار اینکه در گزارشات ادارات آمده بود که ۳۶۰ هکتار توسط افراد سودجو تصرف شده است گفت: چرا اجازه تصرف ۳۶۰ هکتار اراضی ملی داده شود و این نیاز به آسیب شاسی دارد چرا در مرعی و منظر مسئولان در مرکز استان در اطراف شهر یاسوج اراضی ملی منابع تصرف می شود.

رئیس شورای حفظ حقوق بیت المال با اشاره به این که برخی سهل انگاری ناشی از نداشتن یک برنامه جامع است و نظام مند است اظهار کرد: گشت ها صحیح و نظام مند نیستند در حوزه ی آب منطقه ای، همه مسئولین از تنگه مهریان عبور کرده اند و تصرف در مسیر رودخانه مهریان را دیده اند که مکان اراضی را تا بستر رودخانه ها برده و مسیر رودخانه را تغییر داده و درختهای آن را قطع کرده اند در چنین شرایطی اگر سیل جاری شود چه فجایعی را به دنبال خواهد داشت. چرا به راحتی در این منطقه زمین را خاکبرداری و دقیقاً کمتر از ۱ متر با آب رودخانه فاصله دارد و دیگر حریم و بستر رودخانه مفهومی ندارد.

دکتر حسن نگین تاجی با اظهار اینکه در چنین شرایطی باید شعار را کنار بگذاریم افزود: مطمئن باشید ما شروع کرده ایم و آنچه که در زمان حضرت آیت اله رئیسی ریاست معزز قوه قضائیه به عنوان تحول مطرح شده است شعار نیست.

این مقام قضایی افزود: جای تعارف نیست و از معاونت محترم پیشگیری از وقوع جرم و دادستان محترم مرکز استان می خواهم که باید عِرق خاصی نسبت به استان داشته باشیم و استان کهگیلویه و بویراحمد غیر از منابع ملی بکر خدادادی چیز دیگری ندارد.

رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد به نحوه صدور مجوزها در برخی نقاط استان از جمله تنگه ی مهریان نیز هشدار داد و گفت: چرا اداره گردشگری در بالای این رودخانه مجوز مالکیت خصوصی صادر می کند.

وی در خصوص احداث آرامستان ها در عرصه های منابع ملی و طبیعی تأکید کرد از این به بعد هرگونه تصرفی در هر مسئله قبر باشد یا درخت در حوزه منابع طبیعی و آب منطقه ای شکل بگیرد واقعاً با مدیر مربوطه برخورد و پرونده قضایی تشکیل و به دادسرا ارسال می کنیم.

 این مقام قضایی خطاب به مدیران عنوان کرد: ما کمک کار شما هستیم این وظیفه قانونی شماست، دادگستری خودش به دنبال آن است که در کنار شما باشد و از این ظرفیت شما استفاده کنید

وی افزود: کارهای خوبی انجام داده اید، به دنبال آن نیستیم که شخصیت یک مدیر را زیر سئوال ببریم هیچ وقت نبردیم و نخواهیم برد هدف ما این است که قدرت جسارت یک مدیر وجود داشته باشد اما ناچاریم با ۳ بار تذکر که بستر رودخانه را در منظر شما تصرف می کنند و آن مدیر کاری نمی کند ناچاریم از باب وظیفه ای که در اصل ۱۵۶ قانون اساسی که احیای حقوق عامه از وظایف دستگاه قضایی است مدیران نباید ناراحتی و نگرانی از ما داشته باشند و مطمئن باشید که این حساسیت را همه همکاران دارند.

نگین تاجی: تشکیل کارگروههایی در حوزه هایی مختلف به منظور نظارت مستمر به منابع آب، طبیعی  بهداشت معضلات راشناسایی و اعلام کنند.

در ادامه این نشست سید علی ملک حسینی دادستان مرکز استان در سخنانی اظهار داشت: مدیرانی که در استان هستند مدیران در حوزه منابع طبیعی و محیط زیست و آب منطقه ای از مدیران زحمتکش هستند وی افزود: پرسنل منابع طبیعی از قبل از عید شبانه روز در جنگل، کوه و صحرا حضور دارند اما متأسفانه حجم تخلفات آن قدر زیاد است که تلاش های این عزیزان شاید به جایی نرسد.

ملک حسینی در خصوص آسیب شناسی این تخلفات گفت: اگر بخواهیم آسیب شناسی کنیم که چرا اینقدر تخلفات داریم؟ چرا با همه ی این زحمات هنوز به حریم راهها تصرف می شود؟ چرا تغییر کاربری شکل می گیرد؟ چرا منابع طبیعی ما تصرف می شود؟ چرا طرح هایی که واگذار می شود از مسیر خودشان خارج می شوند؟ اینها باید یک آسیب شناسی صورت بگیرد.

وی افزود: دستگاهها به آن اختیاراتی که قانون به آنها داده آگاه نیستند و اگر هستند سعی نکرده اند از این اختیارات به نحو احسن استفاده کنند.

ملک حسینی گفت: در تغییر کاربری اراضی کشاورزی قانون این اجازه را داده که به محض رؤیت تصرف و تخریب در این عرصه ها برخورد و اقدام به قلع و قمع نماید.اگر ادارات وظایف قانونی خود را اعمال کنند نیازی به تشکیل پرونده در دادگستری نیست..

دادستان مرکز استان لزوم توجه بیشتر مدیران در حوزه انفال را مهم و ضروری شمرد و اظهار داشت: امروز هرجای استان سرکشی کنیم واقعاً عملکرد ادارات در حوزه صیانت از بیت المال قابل پذیرش نیست. چرا منطقه ای پس از ۵۰ سال که جنگل بکر است را واگذار می کنیم و جای جای استان نیاز به برنامه دارد از طریق صدا و سیما و سامانه پیامکی، مردم را در جهت صیانت از بیت المال به میدان می آوریم.

ما موارد را هفتگی رصد و پیگیری می کنیم ادارات ماهیانه نتیجه اقدامات خود را در راستای وظایف قانونی در خصوص رفع تصرف به دادگستری اعلام نمایند.

سید علی ملک حسینی در خصوص برخی از  برنامه سال۱۳۹۹ دادسرای مرکز استان گفت: سامانه پیامکی فعال شده تا در راستای گزارشات مردمی و بررسی میدانی، مهلت تعیین می کنیم که ظرف مهلت مقرر اقدام بازدارنده  انجام دهند اگر انجام دهند که ما دستبوس مدیری خواهیم بود که در اجرای این قانون از بیت المال مواظبت نمایند اگر احساس شود که به دلیل مناسبات سیاسی و قومی و قبیله ای و عشیره ای مدیری تعلل نماید و بخواهند  توپ را به مدیران دستگاه قضایی بیاندازند قانون ما را مکلف کرده که به سراغ مدیر دستگاه مربوطه برویم. ما عقد اخوت با هیچ مدیری نبسته ایم

وی تصریح کرد: جزیرهای عمل کردن یکی از معضلات فراروی مدیران است چرا در عرصه منابع طبیعی طرح واگذاری انجام دهیم کاکان، آب نهر کاکان ۱۰ هکتار واگذاری داده ایم و روستابه روستا برای حفاظت از منابع طبیعی و جنگل جلو می رویم.

ملک حسینی افزود: هفتگی موارد را به ادارات اعلام می کنیم. ماهیانه نتیجه اقدامات پیشگیرانه ادارات مربوطه به معاونت دادستان مرکز استان  اعلام دهند.

ادارات مربوطه پرونده های مربوطه اقدامات قانونی را در تشکیل پرونده بطور کامل انجام دهند تا نیاز به دستور قضایی نقص تحقیقات صادر شود.

دادستان مرکز استان در پایان گفت: در دادسرای عمومی و انقلاب مرکز استان معاونت حقوق عامه دادسرا و شعبه ی ویژه رسیدگی به جرائم علیه انفال و بیت المال را راه اندازی کردیم.

در ادامه سید عیسی حسنی معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد در سخنانی در خصوص برگزاری این نشست گفت: به دلیل شرایط کرونایی با تأخیر مواجه بودیم با حداقل  اعضاء برگزار کردیم و ضرورت حضور آنها در نشست حس می شد.

حسنی در ادامه به نقش پیشگیری در حمایت و کمک به مدیران اشاره نمود و افزود: نقش پیشگیری در صیانت از بیت المال و جلوگیری از وقوع جرم همیشه مهم و مؤثر بوده است  چاره ای نداریم که به سمت بهداشت قضایی و حرکت کنیم.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان سپس به موضوعات این نشست اشاره نمود و اظهار کرد: این نشست ۳ دستور کار داشت که استفاده حداکثری از ظرفیت قانونی مدیران کل در جهت پیشگیری از وقوع جرم و جلوگیری از تضییع حقوق بیت المال خواهد بود.

وی گفت: راهکارهای پیشگیرانه از قاچاق چوب و از بین بردن جنگل ها و پمپاژ آب برای مردم به منظور آبیاری اراضی ملی و حفاظت شده است که ناهماهنگی هایی را بین ادارات متولی ایجاد کرده است.

حسنی افزود:مدیران در جهت استفاده از ظرفیت حداکثری همکاری خوبی داشتند و مواردی هست که نیاز به توجه بیشتری دارد و از حوصله یک یا ۲ جلسه بیشتر است.

حسنی به موضوع آرامستان های شمال شهر یاسوج اشاره نمود و تصریح کرد: رویهی کاملاً غلط و اشتباهی که از سنوات قبل باب شده بود که قبرستان های خانوادگی و طایفه ای بود که در جانمایی این آرامستان ها در نوار شمال شهر یاسوج در معرض دید و تردد جانمایی شده بود و جالبتر اینکه در نقاط جنگلی و سرچشمه آب شرب بخش هایی از شهر یاسوج و در جایی که در آینده بیشترین ترافیک را خواهیم داشت احداث شده است.

وی افزود: اقداماتی انجام شده است اما این قبرستان ها در جایی جانمایی شده که در بالادست شهر یاسوج و چشمه های دائمی و فصلی و قنات ایجاد شده است که از آب این چشمه ها برای آبیاری باغ های پایین دست آن استفاده می شود.

حسنی در خصوص آرامستان معصوم آباد اظهار داشت: سرچشمه ی بخشی از آب شرب شهر یاسوج در مناطق راهنمایی و ترمینال اسبق یاسوج و حومه میدان امام حسین (ع) یاسوج از همین محل قبرستان معصوم آباد است.

وی افزود: استفاده از این آب معلوم نیست چه سرنوشتی را برای آینده ی ما رقم بزند.

حسنی گفت: متأسفانه ۱۷ قبرستان در شمال شهر یاسوج وجود دارد.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کهگیلویه و بویراحمد به بررسی راهکارهای پیشگیرانه از راهکار چوب جنگل در استان اشاره کرد و گفت:۱۶ تن چوب قاچاق استان در اقلید فارس کشف و ضبط شده است و یا جنگل هایی که در کو های حاتم و سیاه لنده در اثر کوره های زغال گیری تشان بهبهان نابود شده است.

وی تأکید کرد :لازم است در این زمینه پست ها ی امنیت و بازرسی ها فعال تر شود.

حسنی افزود: استفاده از ظرفیت مردم بومی منطقه می تواند در پیشگیری از قاچاق چوب در استان بسیار مؤثر باشد.

در ادامه این نشست نیک مرام اصل رئیس کل دادگاه های عمومی و انقلاب مرکز استان اظهار داشت: در خصوص پیشگیری از تعرض به حوزه انفال تأکید در حوزه شهر یاسوج و شهرستان دنا نباشد و لازم است در همه نقاط استان اقدامات پیشگیرانه صورت گیرد تا به معضلی تبدیل نشود.

وی در ادامه گفت: در شهرستان های بویراحمد و دنا به حریم  رودخانه ها، جنگل، محیط زیست و حتی جاده ها دست درازی صورت می گیرد.

ابوالفتح ابوالهادی بازرس کل استان در این نشست در سخنانی اظهار داشت: مردم قدردان آب و هوا و این نعمت طبیعت مرکز استان باشید و شایسته است و به عنوان یک سرمایه برای کشور حفظ شود.

وی در خصوص موضوع پیشگیری نیز گفت: در بازرسی استان ظرفیتی برای پیشگیری داریم که به هشدار یا گزارش های هشداری معروف است.

ابوالهادی افزود: در گزارشهای هشداری، تخلفات رابه مدیران مربوطه اعلام می کنیم.

دفن غیر بهداشتی فوتی های بیماری کرونا در قبرستانهای در مسیر آب شرب، یکی از معضلاتی است که مشکل ساز خواهد شد.

بازرس کل استان کهگیلویه و بویراحمد در پایان اظهار کرد: در باب وظیفه شرعی و قانونی و به جهت حفظ شأن و منزلت شخصی، از بیت المال حفاظت کنیم.

رئوف مدیرکل صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد در این نشست با تشکراز دادگستری استان به جهت اقداماتی که در حوزه پیشگیری انجام گرفته است،اظهار کرد: برگزاری منظم جلسات در حوزه پیشگیری قابل تقدیر است در بعضی مواقع اطلاعات مان در حوزه کاری نسبت به وظایف خودمان، اشرافیت کامل نیست و همین باعث می شود که برای خودمان مشکلاتی ایجاد کنیم و بدرستی عمل نکنیم.

رئیس رسانه ملی در استان افزود: نباید به فکر باشیم که الان مسئولیت داریم و پس از چندی به جای دیگری منتقل شده و کار می کنیم. بلکه باید به فکر آینده ی این مسئولیت الان خود هم باشیم و آینده گری کنیم.

وی سپس به برخی همکاری هایی که با دادگستری استان در راستای پیشگیری از وقوع جرم و آگاه سازی انجام گرفته است اشاره کرد و گفت: در حوزه اطلاع رسانی هدفمند با همکار دادگستری استان در سال گذشته ۹۷۳ قسمت برنامه گزارش و تولید محتوا در حوزه فضای مجازی داشتیم.

وی افزود:در حوزه تلویزیون ۸۰ برنامه با ۳۴۳۵ دقیقه و برنامه مشاور شما  راه اندازی کرده ایم که در حوزه مراکز صدا و سیما بی نظیر است. و در تلویزیون ۱۲۰۰ دقیقه در برنامه مشاور شما اقدام آگاهی بخشی صورت گرفت و برنامه بی تعارف را داشتیم.

رئوف گفت: در حوزه رادیو ۷ عنوان برنامه با ۹۳ قسمت با ۲۰۶۵ دقیقه برنامه داشتیم و برنامه صدای عدالت در رادیو با حضور کارشناس و قضات با ۶۶۰ دقیقه برنامه تولید شده است و در برنامه بی تعارف رادیو ۱۸۰ دقیقه به مباحث پیشگیری اختصاص پیدا کرده است

مدیرکل صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد به اقدامات این مرکز در حوزه خبر و اطلاع رسانی هم اشاره نمود و تاظهار داشت: در حوزه خبر و اطلاع رسانی ۳۹۳ گزارش خبری  داشتیم ۱۰۷ خبر به مدت ۸۹ دقیقه در تلویزیون و ۷۵ خبر ۱۱۳ دقیقه در رادیو و ۸۹ خبر مکتوب و ۵ خبر تصویری در خصوص پیشگیری داشتیم نقش رسانه در پیشگیری از وقوع جرم نقش بسیار تأثیر گذاری است و اگر بناست در حوزه اطلاع رسانی و فرهنگ سازی اقداماتی صورت بگیرد بخش از کار را صدا و سیما تقبل می کند.

وی با اشاره به اینکه نقش رسانه در پیشگیری از وقوع جرم نقش تأثیر گزاری هاست به همکاری ادارات و سازمان ها از کانال روابط عمومی بیان داشت: اگر بناست در حوزه ی اطلاع رسانی و فرهنگ سازی اقداماتی صورت بگیرد ،بخشی از کار را صدا و سیما تقبل می کند و روابط عمومی های ادارات در حوزه تولید آثار فاخر و تأثیرگذاری در زمینه پیشگیری فعالتر شوند و هزینه کنند صدا و سیما در این زمینه آماده ی همکاری است.

وی در پایان گفت:وظیفه ی رسانه تأمین حقوق عامه است. و هرجا که نیاز شد با صدا وسیما همکاری داشته باشند آماده همکاری هستیم.

حکمتیان مدیر کل منابع طبیعی و ابخیزداری استان نیز در این نشستگفت: همکاران ما شبانه روز زحمت می کشند و تیر خوردن یکی از قرق بانان در لنده بدست افراد سودجو نمونه یکوچکی از این تلاش هاست.

حکمتیان در خصوص آرامستان معصوم آباد یاسوج گفت: قبرستان معصوم آباد مجوز  واگذاری ندارد.

وی به مسدود نمودن ۲۰۰ کیلومتر از راههای دسترسی به جنگل ها اشاره نمود و افزود:. با این همه هزینه و زحمات همکارانم در منابع طبیعی استان ،اما برخی ادارات مثل امور عشایر و خدمات رسان آن راه ها را باز می کنند.

مدیر کل منابع طبیعی استان درخصوص مسئله ی زغال گیری در تشان بهبهان خوزستان نیز اظهار داشت: با همکاری دهیاران در روستاهایی که بیشترین  تخریب جنگل انجام می گیرد به ما گزارش داده می شود و در استان همجوار کوره های زغال غیرمجازی وجود دارد که با خودروهای سواری قاچاق چوب انجام می دهند بالغ بر ۵ خودرو تا کنون بازداشت شده است.

وی تأکید کرد: مجوزه های احداث کوره های زغال، طبیعت جنگل های کهگیلویه و بویراحمد را نابود میکند.

وی به نبود پایش هوایی برای جنگل های استان اشاره نمود و گفت: پایش هوایی جنگل های استان کمک کار منابع طبیعی و محیط زیست خواهد بود.

حکمتیان کمبود نیرو و امکانات را یکی از معضلات این اداره نام برد و افزود: تنها ۷۴ نفر قرقبان وظیفه حفاظت از یک میلیون هکتار جنگل در کهگیلویه و بویراحمد را بر عهده دارند.

سید اسداله هاشمی مدیرکل محیط زیست استان هم در این نشست به تشکیل ۹۸  پرونده ی متخلفان محیط زیست در دستگاه قضاییاشاره نمود و گفت: در سال گذشته ۵۳ هکتار رفع تصرف صورت گرفت و آموزش برای محیط بانان داشته ایم.

وی به اختصاص ردیف بودجه به پارک ملی دنا اشاره کرد و گفت: مبلغ ۶ میلیارد جهت حفاظت از پارک ملی دن،ا ردیف بودجه ملی گرفتیم

هاشمی گفت: در سال گذشته ۱۲۶  قبضه اسلحه از متخلفین در حوزه محیط زیست کشف شده است

مدیرکل محیط زیست استان با اظهار این که ،برای همه ی محیط بانان یک دستگاه دوربین و دستگاه GPS در نظر گرفته ایم افزود: قصد داریم یک دکل رادیویی را برای دادگستری ایجاد کرده تا رئیس کل دادگستری استان تمام مناطق محیط زیست و پاسگاه های آن را به صورت زنده مشاهده نمایند.

هاشمی درپایان اظهار داشت: تا ۲ سال آینده پارک ملی دنا به بهترین پارک ملی در کشور تبدیل خواهد شد.

نیک اقبالی رئیس راه و شهرسازی استان در این نشست به موضوع طرح جامع شهر یاسوج اشاره نمود و اظهار کرد: طرح جامع شهر یاسوج  مراحل نهایی است.

وی خبر داد: از اول امسال، راههای فرعی و  روستایی بر عهده راهداری و حمل و نقل جاده ای است.

نیک اقبالی درپایان گفت: بیشترین علت تصادف در محورهای استان، خودروهای شوتی است که در حال قاچاق کالا و چوب هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *