کهگیلویه و بویراحمد بابیش از ۴۲ درصد تورم هشتمین استان گران کشور

در دوازده ماهه منتهی به دی ماه سال جاری نرخ تورم در ۱۴ استان بیش از ۴۰ درصد است که کهگیلویه و بویراحمد نیز یکی از ان هاست.

به گزارش پایگاه خبری افق دنا؛کهگیلویه و بویراحمد به لحاظ برخورداری از منابع در کشور یکی از استان های سرشار است، به این دلیل که ما ۱۸ تا ۲۵ درصد نفت صادراتی کشور را داریم، ۲۰ درصد جنگل های زاگرس و ۸ درصد جنگل های ایران را داریم، ۱۰ درصد روان آب های کشور در استان است که نشان می دهد تراز ما در برخورداری از منابع بالا است بر همین اساس درامد سرانه استان در مقایسه با سایر استان ها با نفت مقام اول را داریم و بدون نفت مقام آخر را داریم و این نشان می دهد اقتصاد ما اقتصاد منبع محور است و از آن جهت که درامد نفت تحت عنوان درامد ملی می آید و مخصوص استان نیست عملا همان رده آخر کشور را داریم.

نگاهی به روان آب ها نشان می دهد در استانی که یک درصد مساحت کشور است ۱۰ درصد روان آب ها را تولید می کند که این روان آب ها می تواند قابلیت های زیادی برای استان ایجاد کند اما از دسترس خارج می شوند و سد هایی که ایجاد می شود نیز معمولا اثر بخشی انها برای استان ما نیست.

لذا این نکته را باید گفت نگاه ما اصولا به منابع هیچگاه نمی تواند توسعه بخش باشد چرا که اقتصاد در دنیا به سمت اقتصادهای دانش بنیان رفته است و اقتصادهای منبع محور نیز تا کنون هیچ جا نتوانسته نجات بخش باشد و در جایی که موفق بوده نیز اقتصادهای دانش بنیان در کنار آن قرار گرفته اند تا از خودشان اثر به جا بگذارند.

 

به لحاظ علمی تورم و افزایش قیمت دو مقوله هستند اما مردم این دو را در یک وجه می بینند، تورم در نگاه مردم افزایش قیمت است اما این که منشا این افزایش قیمت چیست نیز متفاوت است.

نرخ بهره پولی هسته تورم است، البته بی انضباطی دولت‌ها در افزایش سطح قیمت ها نیز فوق العاده موثر است، چرا که وقتی کسری بودجه اجرا می شود یعنی حجم پول را زیاد می کند، این حجم پول پر قدرت که زیاد شد در بانک های تجاری می آیاد و این بانک ها اعتبار  را زیاد می کنند سپس حجم پول پر قدرت به اضافه اعتبار به نقدینگی تبدیل می شود و نقدینگی افزایش پیدا می کند، افزایش  نقدینگی نیز قیمت‌ها را افزایش می‌دهد اما مکانیسم افزایش فرق می‌کند.

به تازگی مرکز آمار ایران گزارش مربوط به نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به دی ماه سال ۱۳۹۸ به تفکیک استان ها را منتشرکرده است. در این گزارش علاوه بر اینکه نرخ تورم کشور مورد محاسبه قرار گرفته است، نرخ تورم در استان های مختلف نیز در بازه زمانی مذکور گزارش شده است.

 

طبق گزارش مرکز آمار ایران، در دی ماه ۱۳۹۸ عدد شاخص کل برای خانوارهای کشور (۱۳۹۵=۱۰۰) به ۱۹۵٫۴ رسید که این عدد نسبت به ماه قبل ۰٫۸ درصد افزایش را نشان می دهد. یعنی نرخ تورم ماهانه برای خانوارهای کشور ۰٫۸ درصد بوده است.

 

در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای کشور مربوط به استان هرمزگان با ۱٫۵ درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان ایلام با ۰٫۵ درصد افزایش بوده است. درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (نرخ تورم نقطه به نقطه) برای خانوارهای کشور ۲۶٫۳ درصد بوده است.

 

بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه متعلق به استان هرمزگان (۳۲٫۳ درصد) و کمترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان کردستان (۲۰٫۹درصد) بوده است. نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به دی ماه ۱۳۹۸ برای خانوارهای کشور به عدد ۳۸٫۶ درصد رسیده است. همان گونه که از نمودار پیداست، بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان ایلام با نرخ تورم ۴۶٫۸ درصد و کمترین نرخ تورم مربوط به استان فارس با نرخ تورم ۳۴٫۲ درصد است.

 

همچنین همان گونه که از نمودار زیر ملاحظه می شود در دوازده ماهه منتهی به دی ماه سال جاری نرخ تورم در ۱۴ استان بیش از ۴۰ درصد است که کهگیلویه و بویراحمد نیز یکی از ان هاست.

 

همانطور که در ابتدای گزارش ذکر شد این میزان تورم با توجه به ظرفیت ها و پتانسیل هایی که در استان وجود دارد قابل پذیرش نیست و مسئولان استان که این روزها انتخابات را بهانه هر کاری می کنند باید به فکر باشند که چرا زندگی در کهگیلویه و بویراحمد گران تر از زندگی در تهران است.

 

منبع:صبح زاگرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *