امسال پرتاب ماهواره نداریم!

رئیس سازمان فضایی با اعلام این خبر که امسال پرتاب ماهواره نخواهیم داشت گفت: ماهواره ایران که در ایتالیا بلوکه شده است در حال پیگیری است که هر چه سریعتر فعالیت خود را شروع کند ولی چون این ماهواره سه سال است که فعال نبوده باید تعمیر و ریکاوری شود این پروژه دارای فرآیند است و نمی توان برای انجام آن زمان خاصی تعیین کرد.

بهرامی، رئیس سازمان فضایی در نشست خبری که امروز در پژوهشگاه فضایی برگزار شد درباره پرتاب ماهواره تا پایان سال گفت: تاریخ دقیقی برای پرتاب ماهواره نداریم ولی آنچه که مسلم است این موضوع می‌باشد که امسال پرتاب ماهواره نخواهیم داشت ولی با هماهنگی‌های انجام شده امیدواریم سال آینده پرتاب ماهواره داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه عوامل متعددی در شکل گیری پرتاب ماهواره دخیل است گفت: پرتاب و پرتابگر در روند ماهواره اهمیت زیادی دارد ولی تازه شروع کار است و زمان زیادی احتیاج دارد تا یک ماهواره آماده پرتاب شود.

رئیس سازمان فضایی تصریح کرد: سازمان فضایی گستره‌ای از فعالیت دارد که یکی از آن‌ها پرتاب ماهواره است اما تمام فعالیت سازمان تنها در پرتاب ماهواره خلاصه نمی‌شود در نتیجه به عنوان یکی از کارهایی که سازمان انجام می‌دهد می‌توان از آن یاد کرد.

بهرامی درباره خصوصی سازی در سازمان فضایی گفت: از زمانی که دولت تدبیر و امید روی کار آمد توجه به بخش خصوصی بیشتر شد و ما جلسات متعددی داشتیم و دستورالعمل و نیاز‌ها براین اساس است که بخش خصوصی نقش پررنگی داشته باشد.

وی در پاسخ به اینکه آیا سازمان فضایی با مرکز ملی فضایی مشکلاتی دارد گفت: نهاد بالادستی ما مرکز ملی فضایی نیست، مرکز ملی فضایی طبق دستور ریاست جمهوری در معاونت علمی تشکیل شده و در آن بخش‌هایی که نقش دارند ادامه فعالیت می‌دهند شورای عالی فضایی تلاطمی در این دو سال اخیر داشته است که منجر به تشکیل نشدن آن شده است.

رئیس سازمان فضایی تصریح کرد: با هماهنگی‌های دکتر ستاری کارگروه‌هایی تشکیل شده و دبیران و روسای کارگروه‌ها مشخص شدند و‌‌ همان طور که می‌دانید قانون مصوب است که سالی دو بار شورای عالی فضایی تشکیل شود ولی با توجه به اینکه ریاست شورا به عهده شخص رئیس جمهور است برگزاری این جلسات سخت است و ما می‌خواهیم حداقل سالی یک بار این جلسات برگزار شود.

بهرامی درباره ماهواره مصباح گفت: ماهواره ایران که در ایتالیا بلوکه شده است در حال پیگیری است که هر چه سریع‌تر فعالیت خود را شروع کند ولی چون این ماهواره سه سال است که فعال نبوده باید تعمیر و ریکاوری شود این پروژه دارای فرآیند است و نمی‌توان برای انجام آن زمان خاصی تعیین کرد.

وی درباره چگونگی ساخت ماهواره مصباح گفت: این ماهواره بنا بود با کمک روسیه پرتاب شود ولی در حال حاضر به کمک ایتالیا انجام شده و هم اکنون در حال پیگیری آن هستیم تا توسط مذاکراتی این ماهواره باز پس گرفته شود.

رئیس سازمان فضایی در پایان خاطر نشان کرد: سازمان فضایی بخش عمده‌ای از فعالیت خود را برای روابط بین المللی گذاشته است و همکاری‌هایی با فرانسه خواهیم داشت و این موضوع عملیاتی شده و مذاکرات شروع شده و در حال پیگیری است اما نیاز به بررسی فنی دارد و طی جلسات متعددی این پروژه را نهایی خواهیم کرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *