دلار سقوط کرد، ترمز گرانی اقلام اساسی کشیده نشد!

اگرچه با سقوط نرخ دلار به کانال ۱۰ هزار تومان، انتظار آحاد جامعه برآن بود که ترمز گرانی ها کشیده شود، اما بازار حرف دیگری برای گفتن دارد.
به گزارش حرف مردم، چندماهی است که قیمت اقلام اساسی در بازار دستخوش تغییر و تحولاتی قرار گرفته است که با سقوط نرخ دلار به کانال ۱۰ هزار تومان، انتظار آحاد جامعه برآن بود که ترمز گرانی ها کشیده شود.

ناگفته نماند که گزارش های میدانی حاکی از آن است که قیمت گوشت قرمز، مرغ، تخم مرغ، برنج، حبوبات، روغن، آجیل و خشکبار نه تنها در بازار کاهشی نداشته بلکه روند افزایشی و با ثباتی را در بازار تجربه کرده که این امر واکنش بسیاری از مصرف کنندگان را به همراه داشته است چرا که با افزایش نرخ دلار، قیمت تمامی کالاها به سبب جو روانی بازار سیر صعودی به خود گرفته است.

بسیاری از مسئولان بر این باروند که قیمت اقلام تحت تاثیر افزایش قیمت ارز به سرعت در بازار افزایش می یابد، در حالیکه با سقوط نرخ دلار و سودجویی دلالان ماه ها زمان نیاز است تا قیمت ها به روال سابق بازگردد.

به نظر می رسد با توجه به اختصاص ارز یارانه ای به واردات نهاده های دامی، مسئولان با اعمال نظارت بیشتر باید از نوسان قیمت ذرت و کنجاله سویا که تاثیر بسزایی در افزایش قیمت تمام شده محصولاتی نظیر گوشت قرمز، مرغ، تخم مرغ دارد، جلوگیری کنند.

**قیمت اقلام اساسی باید درصد ۶۰ کاهش داشته باشد**

قاسمعلی حسنی دبیر کل بنکداران مواد غذایی، با اشاره به تاثیر کاهش نرخ دلار بر قیمت اقلام اساسی اظهار کرد: اگرچه عموم مردم با کاهش ۷ تا ۸ هزار تومانی نرخ دلار انتظار داشتند که قیمت اقلام اساسی نظیر حبوبات، برنج، قند و شکر، روغن و… به همین نسبت در بازار کاهش یابد، اما متاسفانه سودجویی واردکنندگان، کم فروشی و گران فروشی کارخانه‌های تولیدی و امید به افزایش مجدد قیمت‌ها موجب شده است تا روند نزولی قیمت نرخ دلار تاثیر چندانی بر بازار اقلام اساسی نداشته باشد.

وی افزود: با کاهش نرخ دلار از مرز ۱۸ هزار تومان به کانال ۱۰ هزار تومان انتظار برآن بود که قیمت اقلام اساسی ۶۰ تا ۷۰ درصد ارزان شود، درحالیکه هم اکنون قیمت‌ها تنها ۵ درصد در بازار اُفت داشته است.

حسنی، آزاد سازی نرخ ارز را تنها راهکار تنظیم بازار اقلام اساسی دانست و گفت: با آزاد سازی نرخ ارز به سبب از بین رفتن انحصار و ایجاد رقابت میان واردکنندگان قیمت‌ها واقعی می‌شود، این درحالی است که در شرایط فعلی علی رغم اختصاص ارز یارانه‌ای به واردات، کالا با ارز آزاد در بازار به فروش می‌رسد که این امر به معنای سودجویی ۲۰۰ درصدی است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه با آزاد سازی نرخ ارز، عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت هاست، بیان کرد: تا زمانی که رقابت شفاف و واقعی میان واردکنندگان با آزادسازی نرخ ارز ایجاد نشود، روند افزایش قیمت‌ها ادامه خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه کاهش قیمت رب گوجه در بازار ملموس نیست، افزود: علی رغم افزایش چشمگیر قیمت رب گوجه در ماه‌های اخیر به دنبال ممنوعیت صادرات، قیمت تنها ۱۰ درصد در بازار کاهش یافته است.

حسنی در پایان تصریح کرد: با وجود کاهش نرخ دلار و مواد اولیه، اما قیمت درج شده بر روی کالا مربوط به ۲ تا ۳ ماه گذشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *