بیست و یکمین کاروان هلال احمر کهگیلویه در روستای”چم لپو” : روستایی با طرح هادی نیمه کاره و بدون شبکه های دیجیتال!

بیست و یکمین سفر کاروان سلامت هلال احمر کهگیلویه این بار مهمان مردمان سخت کوش روستای چم لپو در بخش چاروسا بوده است.

به گزارش حرف مردم، این کاروان ها در دو سال اخیر و بعد از انتصاب سید عادل رهبریان جوان، بعنوان رئیس جمعیت هلال احمر کهگیلویه به یک عادت برای مردم و پرسنل هلال‌احمر تبدیل شده است.
این کاروان ها گرچه ۲۰ بار برای پرسنل جمعیت هلال‌احمر و مدیران همراه آنها اتفاق افتاده است و ممکن است برای آنها تکراری شده باشد اما برای مردمانی که هزار و یک مشکل دارند و برای اولین دفعه چنین کاروانی با اینهمه مسول می بینند اتفاقی جدید و امیدوار کننده است.
اهالی چم لپو که جمعیتی ۲۵۰ نفره و بالغ بر ۷۰ خانوار دارند همانند اهالی روستاهای بیست سفر قبل این کاروان با در دست داشتن دفترچه های خود و تنها چند متر تا رسیدن به محل مشخص شده برای رفتن نزد پزشک، طی کردند.

IMG_20180426_161321-1024x766
مردمانی سخت کوش و مهمان نواز که شغل اکثر آنها دامداری و کشاوزی است و به دلیل نبود امکانات برای یک بیماری ساده ی سرماخوردگی باید راه یکساعت و نیمی را با هزینه دست کم ۲۵ هزارتومان طی کنند، دیروز و با همکاری شبکه بهداشت و درمان کهگیلویه بصورت رایگان ویزیت شدند و از خدمات پزشکی و بهداشتی بهره بردند.
از نکات جالب توجه ی بیست و یکمین سفر کاروان سلامت هلال احمر کهگیلویه به روستای دارای منظره ها و چشم اندازهای زیبای روستای چم لپو، نظم و انضباط و مهمان نوازی و پذیرایی اهالی روستا بود که لحظه به لحظه برای احترام و پذیرایی به مهمانان خود آماده بودند و پذیرایی که دهیار این روستا از کاروان داشته است مهر نهایی بود بر مهمان نوازی کامل اهالی این روستا.

IMG_20180426_121603-1024x766

سیدعادل رهبریان رییس جمعیت هلال احمر کهگیلویه در حاشیه این سفر گفت: ۱۵۰ نفر و با هزینه بالغ بر سه میلیون از خدمات پزشکی بهره بردند.
وی از اختصاص بسته های پوشاکی و خوراکی به دو روستای دم عباس و چم لپو خبر داد و افزود: بسته هایی به ارزش ۶ میلیون تومان بین اهالی این روستاها به همراه ارائه خدمات پزشکی توزیع خواهد شد.

IMG_20180426_111826-1024x766
از مزایای این کاروان ها درد و دلی است که مردم با مسولان دارند و به ذکر مشکلات خود با خبرنگاران می پردازند.
محمدباقر فقیه رییس شورای اسلامی این روستا به نمایندگی از مردم روستا و در جمع خبرنگاران سه مشکل نیمه تمام رها کردن طرح هادی، نبود شبکه دیجیتال و سد محافظت روستا را از اهم مشکلات دانست و گفت : طرح هادی روستا در سال ۱۳۹۱ شروع به کار کرد و کوچه‌ها ها را بازگشایی کردند ولی متاسفانه با گذشت ۶ سال از آن کلنگ زنی هیچ اقدام در آن صورت نگرفت و این مسئله باعث شد که فاضلاب خانه های روستا به صورت سطحی در کوچه ها رها شود و زمینه را برای بروز بیماری‌های واگیردار انسانی و دامی فراهم کند.

IMG_20180426_113602-1024x766

این عضو شورای روستای چم لپو مشکل دیگر روستا را نداشتن شبکه های تلویزیونی دانست و گفت: تنها سهم ۲۵۰ نفر اعضای خانواده های این روستا از رسانه فقط ۳ شبکه تلویزیونی است که با کوچکترین باد و باران قطع می شود و شبکه‌های تلفن همراه در بیشتر روزها آنتن نمی دهد و مشکلات زیادی را برای مردم به وجود آورده است.
وی سد محافظ روستا که با باران های سیل آسا برای خانه هایی که در کنار آن احداث شده اند وحشت آور خواند و ادامه داد که هنگام باران های شدید حتی اعضای این خانه ها مجبور به ترک خانه‌های خود می‌شوند که بدون شک یکی دیگر از دغدغه های مردم است.
وی با اهمیت دانستن این مشکل افزود: چون این مشکل به شغل غالب مردم ارتباط مستقیم دارد علی رغم پیگیری‌های فراوان هیچ گونه اقدامی صورت نگرفته است که اگر به صورت اصولی کار شود کشاورزی روستا که تعطیل شده است دوباره به راه می افتد و عامل عدم مهاجرت اهالی به شهرهای دیگر می گردد.
وی در پایان ضمن تشکر ویژه از سید عادل رهبریان گفت:از هلال احمر و شبکه بهداشت کهگیلویه که این کاروان را به روستای چم لپو آوردند تشکر ویژه دارم و امیدوارم منشا خیر برای مردم این روستا شود.

اما در این بین حس مسولیت و خودجوش فعالیت کردن خود نیروهای هلال احمر ما را به سوال از آنها وادار کرد که شنیدن صحبت های کهن سال ترین کارمند این اداره خالی از لطف نیست.

سید عبدالمجید افروزاز پرسنل خدوم اداره جمعیت هلال احمر کهگیلویه به خبرنگاران گفت، از کار کردن کنار مدیر جوان هلال احمر لذت می برم.
وی که از آزادگان دفاع مقدس است گفت تا زمانیکه رییس من بخواهد برای او کار خواهم کرد و بازنشسته نمی شوم چرا که علی رغمی که رییس من بیش از ۲۵ سال از من کوچکتر است اما بواسطه اخلاق خوب و مردمی و دوستانه ای که با پرسنل دارد حتی انجام کارهای خارج از وظیفه را نیز با عشق و انگیزه انجام می دهم.
این کارمند، کاروان های سلامت را مختص ابتکارات رهبریان دانست و افزود: در چندین سال قبل هم چنین کارهایی البته نه به این گستردگی انجام می شد اما اکنون شکل و سطح آن بسیار وسیع تر شده است.

 

 

 

منبع: ریواس جنوب

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *