گزارشی از بلاتکلیفی ۷ ماهه بزرگراه “یاسوج-سمیرم ” : پروژه‌ای که در بند پشت‌ پرده‌ها جان می‌گیرد

به گزارش حرف مردم، سال‌هاست جاده “یاسوج-سمیرم” به عنوان پرخطرترین جاده استان کهگیلویه و بویراحمد به طور مستمر جان می‌گیرد ولی چهارخطه کردن این مسیر هنوز به طور درست و حسابی جان نگرفته است.

جاده “یاسوج-سمیرم” کمتر خانواده‌ای در استان کهگیلویه و بویراحمد و حتی مسافرانی که از این محور قصد عبور داشته را داغدار نکرده و به نوعی به جاده ثبت خاطرات بد و نامهربان شهرت عام دارد.

این استان در زمینه جاده سازی با وجود خدمات ارزنده انقلاب اسلامی در این حوزه، هنوز به نقطه مطلوب نرسیده به گونه‌ای که یک کیلومتر آزاد راه  ندارد و در زمینه بزرگراه حتی با قانون ورودی شهرها به نرم کشوری نزدیک نشده‌ است.

دی ماه سال گذشته احدات بزرگراه ” یاسوج-سمیرم” از کیلومتر ۲۷٫۵۰۰ تا ۳۳٫۲۰۰ کیلومتر در قالب دو قطعه ۶ کیلومتری به مناقصه رفت بعد از بازگشایی پاکات و اعتراض برخی از شرکت کنندگان، مناقصه تجدید و در هشتم اسفندماه ۹۵ اسناد دو قطعه از بزرگراه “یاسوج-سمیرم” و ” یاسوج -سی‌سخت”بازگشایی که در همان روزهای اول برنده مناقضه ” یاسوج-سی سخت” مشخص شد.

برنده مناقصه دو قطعه از بزرگراه “یاسوج-سمیرم” در تاریخ ۲۸ فروردین ماه ۹۶ اعلام و مراحل انعقاد قرارداد سپری شد ولی از آن زمان تاکنون قرارداد شرکت تنش یاب یاسوج برنده مناقصه قطعه پاتاوه به سمت یاسوج امضاء نشده تا در این بین تنها مردم قربانی پشت پرده‌ها باشند.

تنش یاب، تمام کننده است

مدیرعامل شرکت تنش یاب یاسوج به خبرنگاران گفت: یکی از شرکت کنندگان در مناقصه در تاریخ ۱۴ اردیبهشت ماه ۹۶ به دلیل عدم کسب امتیاز لازم به روند ارزیابی کمیته فنی اعتراض کرد و در همین روز به دبیرخانه استانداری تحویل داده شد.

فرهاد آرامش افزود: هیئت رسیدگی در اولین نشست خود در تاریخ ۱۶ خردادماه پس از بررسی و کارشناسی‌های لازم برای تعیین روند ارزیابی شرکت شاکی به این نتیجه رسیدند که امتیاز اعمال شده شرکت معترض توسط کمیته ارزیابی به جا بوده و رفع شکایت شد.

وی عنوان کرد: در نهایت در تاریج ۱۱ تیرماه در هیئت رسیدگی به شکایت استانداری مطرح و پس از رد شکایت شاکی مناقصه تجدید و در تاریخ ۵ مردادماه ۹۶ در اداره کل راه و شهرسازی رای هیئت ثبت شد.

آرامش دلیل تجدید مناقصه را نظر دبیر کمیسیون مبنی بر اینکه شرکت برنده توان تجهیزاتی ندارد اعلام کرد و گفت: شرکت تنش یاب اجرای ۱۵ کیلومتر بزرگراه “یاسوج-سمیرم” را به سرانجام رسانده در حالی که پیمانکاران دیگر در این مسیر به دلیل کم کاری خاتمه پیمان دادند.

وی با تاکید بر اینکه شرکت تنش یاب پروژه بزرگراه “یاسوج-سمیرم” را در بدترین شرایط اعتباری به سرعت پیش برد ادامه داد: ۱۱ تیرماه ۹۴ احداث ۱۰ کیلومر بزرگراه در این مسیر را انعقاد قرارداد کردیم که ۵۰ درصد آن را در دهه فجر سال گذشته بدون یک ریال اعتبار زیر بار ترافیک بردیم و مابقی پروژه نیز بیش از ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

مدیرعامل شرکت تنش یاب یاسوج تصریح کرد: ظرفیت ماشین آلات این شرکت ۳ برابر اعلام نظر کمیته فنی بوده و تمام کارشناسان به این مهم واقف بوده و می‌دانند شرکت تنش یاب توان انجام دو پروژه را باهم دارد.

آرامش با اعلام آمادگی برای اجرای پروژه احداث بزرگراه ” یاسوج-سمیرم”گفت: در صورت خاتمه دادن به مسائل پشت پرده قول می‌دهم به خاطر مردم از هیچ تلاشی برای به سرانجام رساندن این پروژه در کمترین زمان ممکن دریغ نکنم.

علیمردانی مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد در پاسخ به این سوال خبرنگاران که دلیل سنگ اندازی‌ها در مسیر اجرای پروژه بزرگراه” یاسوج-سمیرم” چیست؟ گفت: اجازه بدهید در این زمینه وارد جزئیات نشویم.

با وجود تماس‌های مکرر خبرنگاران با پژمان نیک اقبالی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد موفق به انجام مصاحبه در این زمینه نشده اند.

این موضوع جای سوال دارد که طبق قانون برگزاری مناقصات فرایند رسیدگی به شکایت با انجام کارهای کارشناسی باید ۲۵ روز به طول بینجامد ولی پروژه بزرگراه ” یاسوج-سمیرم” به دراز کشیده شد.

پروژه‌ای که با فهرست بهای سال ۹۵ به مناقصه رفت و در ۹۶ نیز با افزایش قیمت ۲۰ دردصدی روبه‌رو شد چه کسی باید جوابگوی هدروری این هزینه باشد در حالی روزانه شاهد تصادفات در این جاده هستیم.

امیدواریم قصه بزرگراه ” یاسوج-سمیرم”  همچون پل سوم بشار که از سال ۹۲ تاکنون اندر خم یک کوچه مانده به غصه تبدیل نشود و با پادرمیانی مسئولان و متولیان امر شاهد ختم به خیر شدن پشت پرده‌های این پروژه باشیم.

گزارش از سجاد نوبهار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *