سیاست خارجی عالی، سیاست داخلی ضعیف

دکتر صادق زیباکلام استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در گفتگو با فرارو گفت: «به نظر من مقدم بر هر ارزیابی عملکرد دولت یازدهم سه عامل اصلی باید در نظر گرفته شود. اول شرایطی که دولت یازدهم در سال ۹۲ کشور را تحویل گرفت. دوم میزان اختیاراتی که دولت از آن برخوردار بود و عامل سوم هم شرایط منطقه ای و بین المللی در این مدت است.»

وی ادامه داد: «درباره عامل اول باید گفت وقتی دولت کشور را در سال ۹۲ تحویل گرفت خیلی مطلوب و جالب نبود. درباره میزان اختیارات رئیس جمهور هم همه ما می دانیم که ساختار قدرت در ایران به گونه ای است که علی رغم اینکه قوه مجریه با رای مستقیم مردم انتخاب می شود اما اختیارات زیادی ندارد.»

وی افزود: «عامل سوم نیز مربوط به تاثیرات شرایط منطقه ای و بین المللی است که البته دولت توانسته شرایط بین المللی را در نتیجه مذاکرات هسته ای تا حدود زیادی به نفع ایران کند اما در منطقه خیلی موفق نبوده است چرا که اختلافات ما با عربستان و ترکیه بیشتر شده است.»

زیباکلام در پاسخ به این سوال که در هر کدام از این حوزه ها از بیست چه نمره ای به آقای روحانی می دهید؟، گفت: «در عرصه سیاست خارجی من نمره عالی ۱۸٫۵ به دولت می دهم و ۱٫۵ نمره ای که در این حوزه کسر می کنم به دلیل روابط ما با عربستان است که اگر توانسته بود روابط با عربستان را عادی کند قطعا نمره بیست می دادم.»

وی ادامه داد: «در عرصه اقتصاد حداکثر نمره ۱۴ به دولت می دهم. اما در حوزه سیاست داخلی مجبورم نمره ای ترکیبی بدهم. در حوزه هایی که مربوط به آزادی بیان و مطبوعات می شود نمره ۱۴ می دهم اما درباره آزادی زندانیان سیاسی و ادامه فشار بر مطبوعات، هنرمندان، نویسندگان و … اگرچه خیلی در اختیار دولت نبود اما انتظار من از آقای روحانی برای چانه زنی و اینکه نشان دهد این موضوعات برایش اهمیت دارد بیشتر بود و لذا در این موضوعات نمره ۷ می دهم. اما در مجموع در حوزه سیاست داخلی با احتساب میانگین این دو نمره به ایشان نمره قبولی ۱۰٫۵ را می دهم.»

وی افزود: «حوزه فرهنگی را نیز در قالب همان حوزه سیاست داخلی منظور می کنم و نمره ۱۰٫۵ می دهم اما در حوزه اجتماعی اگرچه آقای روحانی دستاورد زیادی نداشته اما بر خلاف موضوع آزای زندانیان سیاسی تلاش های زیادی کرده و لذا نمره ۱۵ می دهم.»

 

منبع فرارو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *