چرا سید حسن خمینی به آزمون خبرگان نرفت

سخنگوی شورای نگهبان : داوطلبی که از آزمون خبرگان انصراف دهد شرط اجتهادش احراز نمی‌شود.

اظهارات فوق به نقل از سخنگوی عالی‌ترین نهاد تاییدکننده صلاحیت کاندیداهای انتخابات مجلس خبرگان در تمام بخشهای خبری ِ روز سه‌شنبه ۱۵ دی ماه تکرار شد. بنظر می‌آید که این این سخنان تنها یک مخاطب دارد.

سایت انتخاب (بعنوان تنها سایتی که سیدحسن را آیت الله میخواند) درخبری که روز سه شنبه ساعت ۱۳ روی خروجی خود قرار داد، بدون افشای منبع خود مدعی شد که پیامکی مبنی بر دعوت از سیدحسن خمینی برای حضور در آزمون برای وی ارسال نشده است. این سایت که معمولا اخبار مربوط به حضور یادگار امام در انتخابات را به‌صورت لحظه به لحظه مخابره می‌کرد تا پایان روز سه‌شنبه هیچ خبر اضافه‌ای در این مورد منتشر نساخت و مخاطبان را به سخنان شب قبل از برگزاری آزمون ارجاع داد که طی آن به نقل از «سیدعلی خمینی» گفته شده که براى حاج حسن آقا دعوتنامه ی آزمون خبرگان ارسال نشده است.

این درحالی‌ست که  این رسانه درپایان گزارشش به سخنی استناد می‌کند که امروز تحقیقا تکذیب شد:

نکته قابل ذکر، مصاحبه آخر و ملایم سخنگوى شوراى نگهبان است که عدم شرکت نامزدها را به معناى انصراف ندانسته اما گفته است که عدم حضور ابزار تشخیص اجتهاد را از شوراى نگهبان سلب مى کند.

سایت جماران که توسط منسوبان سیدحسن خمینی اداره می‌شود نیز مسئله انصراف وی را تکذیب کرده است.

این عکس امروز و در زمان برگزاری آزمون منتشر شد. تاریخ قید شده پای وایت‌برد نشان از برنامه‌ریزی شده بودن انتشار این تصور نیست؟

در مقابل اما برخی رسانه‌های منتقد دولت به صراحت و با اطمینان خاطر می‌گویند که سیدحسن خمینی باوجود ارسال درخواست رسمی حاضر به  شرکت در انتخابات نشده است. هرچند توضیح روشنی درمورد چرایی این اقدام نداده‌اند.

خبرگزاری تسنیم به عنوان اصلی‌ترین منبع انتشار این خبر آورده است:

«تأکیدات مسئولان شورای نگهبان حاکی از آن است که برای حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی نیز همچون سایر افراد فراخوان شده به امتحان، پیامک دعوت ارسال شده بود و شورای نگهبان برای هیچ کاندیدایی امتیاز خاصی برای اطلاع رسانی به‌شیوه خاص مدنظر نداشته است.پیامک امتحان به شماره‌ای که هر کاندیدای خبرگان هنگام ثبت‌نام رأساً اعلام کرده است، ارسال می‌شود.»

این خبرگزاری در قسمت دیگری از همین‌گزارش مدعی می‌شود:

«شایعات ظاهراً سازمان یافته مدعی هستند علت عدم شرکت حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی در آزمون امروز به‌دلیل عدم‌دعوت از وی برای امتحان بوده، اما اخبار رسمی روزنامه‌های دوم‌خردادی صراحتاً از مسئله دیگری حکایت دارد. روزنامه شرق در شماره امروز خود که ضرورتاً محتوای آن شب گذشته بسته شده، در خبری اعلام کرده است که سید حسن خمینی تصمیمی برای شرکت در آزمون اجتهادی خبرگان نگرفته است.»

 

دکتر رضا سراج در کانال شخصی اش درباره دلایل عدم حضور سید حسن خمینی در انتخابات خبرگان نوشت: برخلاف آنچه در رسانه ها گفته شد، دلیل حاضر نشدن حجت الاسلام سید حسن خمینی در امتحان خبرگان، عدم اطلاع رسانی به ایشان نبوده، بلکه وی از  چند روز قبل به این جمع بندی رسیده بودند که با این بهانه از صحنه ی انتخابات کناره گیری نمایند.
در این رابطه دو نکته در کناره گیری ایشان از صحنه ی انتخابات موثر بوده است.
– تاثیر اندرزهای نزدیکان و درخواست آنان برای کناره گیری ایشان از صحنه ی انتخابات خبرگان
-مطلع شدن وی از سناریوی تدارک دیده شده برای سوء استفاده از نام ایشان و خانواده حضرت امام ( ره )

گفته می شود در این راستا اطرافیان و دلسوزان علاقمند به سید حسن خمینی و خانواده حضرت امام ( ره ) در ملاقات هایی، مطالبی را با  ایشان در میان می گذارند که در نهایت وی رابه این جمع بندی می رساند که برخی افراد و جریان ها می خواهند حیات سیاسی آینده او را ازبین ببرند. لذا تصمیم می گیرند که با عدم حضور در امتحان علمی خبرگان، عملا به صورت نرم از صحنه انتخابات گناره گیری کنند.

شایان دکر است پیش از این برخی رسانه ها از طراحی بقایای باند مهدی هاشمی معدوم و جریان منتظری جهت انتقام از حضرت امام و مرحوم حاج سید احمد آقا از طریق ایجاد مخاطرات برای حجت الاسلام سید حسن خمینی و خانواده امام (ره ) خبر داده بودند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *